|
|
Iz sadr�aja :
Sv. Sava Gornjokarlovački br.12
Vaskrsenje simbol večnog
�ivota
Dr
Dimitrije Kalezić,profesor
filosofije na Bogoslovskom fakultetu
Bogoslovske
dimenzije
vaskrsenja
Hristovog.
Hristos
je
Bog
koji
se
ovaplotio
u
istorijski
realna
čoveka,
kao
i
drugi
ljudi.
Rodio
se,
rastao,
govorio,
jeo,
pio...
druge
poučavao
i
s
drugima
razgovarao,
izlagao
svoje
bo�ansko
učenje
na
ljudski
jezik
svoga
vremena
i
svoje
generacije,
da
bi
ga
ljudi
shvatili,
i
time
je
vr�io
veliku
misiju
spajanja
bo�anskog
i čovečanskog,
jer
su
u
njegovoj
ličnosti
spojene
dve
volje
i
dve
prirode
-
bo�anska
i čovečanska,
ali
u
jednoj
bogočovečanskoj
ličnosti.
To je najte�nja veza Boga i čoveka, i najpuniji vid ovaploćenja Boga u
čoveka. Bog i čovek su u svim religijama uva�avani i smatrani kao dva
subjekta koji imaju neku vezu, često i na neki podzemni način. Tipična je
bila religija podzemlja, snaga bez očiju, dok nije do�ao Gospod Isus
Hristos.
O
bogočoveku
Hristos
nije
prestajao
biti
Bog,
bo�ji
sin,
niti
je
gubio
vezu
sa
svojim
bo�anskim
ocem,
a
postao
je čovek
i
primio
je
na
sebe
svu
ljudsku
prirodu
u
originalu,
primiv�i
i
odgovornost
za
greh
i
u
tome
je
te�i�te
celog
njegovog
podviga.
Iz
tog
te�i�ta
rezultira
ono �to
će
doći
kasnije
-
Vaskrsenje.
Nijedna
od
religija,
pre
i
posle
njega,
niti
neke
od
religijskih
stranputica,
ne
govore
o
tome,
već
samo
govore
o
Bogu
na
odstojanju,
o
Bogu
slućenome,
a
ne
viđenom
i
do�ivljenom,
o
Bogu
koji
je čovekolik
ili
je
nekog
drugog
lika.
U
hri�ćanstvu
Bog
nije
samo
čovekolik
nego
je
autentičan
čovek.
I
apostol
Pavle
podseća
da "u
Hristu
�ivi
sva
punoća
telesnog
bo�anstva",
to
znači
celokupno
bo�anstvo,
celokupna
večnost
�ivi
u
toj
pojavi
koja
se
zove
čovek
Isus
iz
Nazareta,
i
to
na
telesno
opipljiv
način.
Dakle, to su mo�da neke osnove za eksperimentalno do�ivljavanje
hri�ćanstva. Imajući to u vidu, nije onda nikakvo čudo �to je nedelju dana
posle Vaskrsenja, apostol Toma, ne verujući u Hristovo vaskrsnuće, tra�io
da se uveri, i tako postao prvi eksperimentalista u hri�ćanstvu. Druga
stvar, vaskrsli Hrist je time pokazao identičnost sa sobom vaskrslim.
Hristos je prvi iz mrtvih, jer nije vaskrsnut od drugoga (kao �to je
nekoliko dana ranije u Vitaniji vaskrsao Lazara), nego je sam sebe, silom
svoga bo�anstva vaskrsao.
Posle fizičke smrti i skidanja sa krsta on je sahranjen, a svoju
troipogodi�nju propoved na zemlji Hristos je ponovio za ta tri dana
provedena u Adu (podzemnom svetu), du�ama pravednika Staroga zaveta. Ko je
od njih prihvatio njegovu propoved po�ao je za njim, isto kao i na zemlji.
Silu njegovoga bo�anstva Ad nije mogao zadr�ati, pa su onda, figurativno
rečeno, popucali adski zidovi i vrata, i on je po�ao kroz njih, ali ne
nazad, u ovaj svet, nego dalje u novu realnost, u realnost carstva
bo�jega, tamo uvodeći ljude.
Prvi je za njim u�ao onaj pokajni razbojnik (koji je kraj Hrista izdahnuo
na krstu), pa onda ostali pravednici Staroga zaveta koji su primili
Hristovu propoved.
O pobedi nad smrću
Hristos je pobednik smrti, on je prevladao i biolo�ku i moralnu i svaku
drugu smrt. Ideja da je Bog pobeditelj smrti ima i u nekim drugim
religijama, odnosno mitologijama. Ali, činjenica da je on bio i da su ga
ljudi do�iveli, ima samo u hri�ćanstvu. I zato je hri�ćanstvo religija nad
religijama. Jedino u hri�ćanstvu Bog i čovek dolaze do identičnosti i to
blagodatne a ne prirodne. Jer, Bog je natprirodan, a čovek je prirodan, sa
slikom natprirodnog Boga. I ta slika te�i svome originalu i one su na
najte�nji način spojene u ličnosti Isusa Hrista, pa je to postala jedna
ličnost. U drugim religijama nema ni traga od toga, jer su u njima toliko
daleka odstojanja između Boga i čoveka.
Hristos garantuje besmrtnost, koja je u stalnoj komunikaciji i op�tenju s
njim. To op�tenje je po osnovu ljubavi, davanja sebe za drugoga, koji će,
ako prihvati ljubav, prihvatiti davanje. U toj uzajamnosti se sastoji
ljubav.
Najdublji domet na�eg ljudskog identiteta je vaskrsenje Hristovo koje je
garant na�eg vaskrsenja. U liturgiji Vasilija Velikog stoji za Hrista:
"Pokazao si vaskrsenjem put svakoj tvari prema vaskrsenju". Ukoliko ta
tvar koja se zove čovek ne ide tim putem, to je stvar njegove nadle�nosti
koja, u ovom slučaju nije kako treba.
Molitva
Svetog Jefrema Sirina
(čita tokom Velikog posta)
U
toku
Svete
četrdesetnice, Časnog
i
velikog
posta,
u
hramu
i
kući
molimo
se
Bogu,
pored
ostalih
i
molitvom
svetog
Jefrema
Sirina
koja
glasi :
Gospode
i
Vladaru
�ivota
moga,
duh
lenjosti,
mrzovolje,
vlastoljublja
i
praznoslovlja
ne
daj
mi.
Duh celomudrenosti, smirenoumlja, trpljenja i ljubavi, daruj meni, sluzi
tvome.
O, Gospode Care, daruj mi da sagledam svoje grehove, i da ne osudjujem
brata svoga, jer si blagosloven u vekove vekova. Amin.
Ovom kratkom molitvom se u potpunosti izra�ava smisao Velikog posta.
�ta je duh lenjosti? To nije stanje fizičkog nerada, već stanje duhovne
obamrlosti, opu�tenosti i opustosenosti. Tempo �ivota je takav, da nam
stalno nedostaje vremena. A �ivot prolazi. Ne smemo ni da se upitamo �ta
je cilj i smisao takvog �ivota. Zato se i molimo za izbavljenje od
pusto�i, besmislenosti, opusto�enosti du�e...
Beseda na
Malu Gospojinu 1977. godine
Skica
za propoved u Trebinji
Episkop Simeon Zloković
Draga
braćo i sestre,
Kada bi ma ko od nas zastao na ulici nekog grada ili puteljku nekog sela,
zaustavljao prolaznike i pitao ih odakle putuju i kamo idu, svaki pametan
čovek kazao bi nam: da zna odkuda ide i da zna kamo putuje. Ako bi ma ko
od njih kazao da nezna odkuda ide i kamo putuje, takvog bismo najprije svi
odreda proglasili u najmanju ruku, nenormalnim ili, malo bla�e rečeno, od
umora izgubljenim.
Ono �to mi postavljamo ljudima kad ih negde sretnemo, ono �to se postavlja
kao pitanje svakom pojedincu na putevima sveta, postavlja se, draga braćo
i sestre, pred sve nas kada se pitamo odkuda smo, kuda idemo, i gdje je
cilj na�eg zemaljskog �ivota. Za�to se rađamo i umiremo? Za�to je nastao
�ivot kada ni jedno �ivo biće pre svoga postanka nije moglo ni �eleti ni
zamisliti da postane? Kakva se izvorna ili krajnja tajna krije u sudbini
svijeta. Da li je sve na�e postojanje omeđeno plačem u kolijevci i ropcem
na samrtnoj postelji? Ima li ova drama ljudske istorije svoj smisao, svoje
određenje, svoj krajnji cilj?
Nema tog velikog puta u Evropi, za koji se nezna gdje počinje i gdje
zavr�ava, koliko je dug, koliko �irok, koliko je čega utro�eno u njegovu
izgradnju. Ali se obavezno zna i ko ga je palnirao, projektovao, ko izvodi
radove i u koju svrhu. Dakle i na početku i na kraju svakog puta stoji
čovek, čovek koji ga projektuje, koji ga izgrađuje i koji zna �ta hoće sa
tim putem. Pa kad hoćemo da u detalje znamo sve o nekom drugom autoputu,
sve o nekoj palti, sve o nekoj slici, sve o pojedinčnim malim i velikim
ljudima, pitamo se za�to je čovek nekako indiferentan kada je u pitanju
njegovo poreklo, smisao njegovih hodova po zemlji i krajnji cilj njegove
egzistencije. Za�to je čovek za sve mnogo zainteresovan, osim za pitanja
svoje večne sudbe? Za�to se čovjek vi�e interesuje za materijalne
vrednosti nego za duhovne?
Pa ipak odvajkada se čovek od misli i zdrave pameti pitao od kuda sam,
za�to sam do�ao na svet i kakav je cilj ljudskog �ivota?
I evo, �ivimo u vremenu kada se svakih deset godina udvostručuje ljudsko
znanje po svim pitanjima materijalnog svijeta. Pa ipak sva na�a znanja
ćute o tim večnim pitanjima. Tu ne poma�e matematika, tu ćuti fizika, tu
je nemoćna filosofija, tu otkazuje i sve �to mi znamo o zvezdama, o suncu
i planetama, o travkama i cvetovima, o hlebu nasu�nom i svim pitanjima
ovog vidljivog svijeta. Dakle, i danas smo jednako daleko od tih pitanja
kao i u vreme na�ih dedova i pradedova.
Pa ko da nam odgovori na ta večna pitanja? Draga deco bo�ja � samo Bog.
Kao �to je na početku svakog �ivota ipak roditelj, kao �to je na početku
svakog doma graditelj, kao �to je na početku svakog asfaltnog i drugog
puta projektant i izvoditelj, kao �to je na početku svakog grada, svake
dr�ave čovek, tako je na početku svega Stvoritelj i Otac Nebeski.
Nevidljiv je jer je duhovan, ali je prisutan kao �to je prisutna,
najprisutnija od svega oko nas harmonija gravitacije nebeskih tela. I tu
silu ne vidimo, ali njeno prisustvo osećamo svuda.
Otuda, draga braćo i sestre, vera prati čoveka kroz ceo njegov �ivot, kroz
sva znanja i kroz sve napore da se domogne istine o svetu i istine o sebi.
Nauka nam obrađuje činjenice ovog materijalnog sveta, a vera na�a
činjenice duhovnog sveta, ono �to je Bog na početku i u tokovima �ivota i
ono �to je na�a du�a u toku na�eg trajanja u svetu i posle smrti.
Da, draga braćo i sestre, sve tajne sveta, sve istine materijalnog kosmosa
tra�e svoje osvetljenje. U mraku su sve stvari jednake. Noću je pod na�im
prstima sve jednako: i kamen, i zlato, i srebro, i drvo. U mraku ni�ta
nema svoje ime, svoje određenje. Tek kada grane sunce, stvari pokazuju
svoj oblik, svoju su�tinu, svoju boju, dobijaju svoje ime. Danas čovek
raspola�e čudesnim svetlosnim zracima kojima prodire do u jezgro stvari,
materije, �ive ćelije, svakog �ivog tela. I tek pod tom svetlo�ću
iskrcavaju nepoznate istine, ali se rađaju i nove tajne.
I na�a večna sudbina tra�i svoje osvetljenje. Hristos je kazao: ''Ja sam
svetlost svetu, ko za mnom ide neće hodati po tami'' (Jn. 8,12). Tu
svetlost svoje istine uneo je Sin Bo�iji u svoju Crkvu. Ta svetlost koja
osvetljava na� um, koja daje ime i pravo mesto svemu oko nas, nosi u sebi
Crkva Hristova, čiji je deo i na�a Srpska Crkva. Crkve se podi�u zato da
se čovek u njima makar za malo oslobodi pirtiska sveta i okrene svojoj
du�i. Da se u molitvi, u ti�ini, u smirenju, u pobo�nosti nađe pred Bogom,
kao �to naučnik u ti�ini i miru otkriva tajne ovog materijalnog sveta.
Eto, draga braćo i sestre, zato smo mi danas ovde, zato sam i ja ove
godine do�ao među vas. Moja misija je misija Crkve, da propoveda ono �to
je bilo pre nas, da uči o Bogu koji je Stvoritelj, koji je prvi Roditelj,
koji je �ivot planirao, stvorio, i Koji je tu pored nas. Ko ima snage da
se smiri, da duboku razmisli, da za�eli da Ga nađe, naći će Ga. Ne u
vrtlozima svakodnevnog �ivota, ne na raskr�ćima gde se ljudi gu�e od
mno�tva i brzine kretanja njega i sveta, nego u hramu, gde sve potseća na
Njega, na�eg Oca Nebeskog.
Danas je dan Rođenja Majke Hrista Spasitelja. Bila je kćerka čestitih
roditelja Joakima i Ane. Njihov dan je sutra. Ona je rodila Sina Bo�jeg,
Isusa Hrista Spasitelja sveta. Ona je otvorila vrata spasenja za ljudski
rod. Nju je izabrao Bog da postane najsretnija majka, kao �to je sve nas
ljude odredio da budemo slika i odraz Njegov u ovom čudesnom svetu.
Slava Bogu na�em večnom Roditelju. Amin!
Vladika Nikolaj
Velimirović
-izreke
-
Bezbo�nik
se
boji
skoroposti�ne
smrti,
lopov
se
boji
obijača,
ubica
se
boji
mača,
gordljivac
se
boji
sramote,
klevetnik
se
boji
suda
istine.
Veliko
bogatstvo otkriva siroma�tinu.
Telesni brak je samo simbol duhovnog braka.
U
telesnom braku prvo pristupaju radosti pa onda gorčine, dok u duhovnom
prvo gorčine pa radosti.
Vlast
je veliko isku�enje i malo je onih koji mogu tom isku�enju odoleti.
Od
pamtiveka vuci kolju jaganjce, a nikada nijedno jagnje nije zaklalao
vuka. Pa ipak je u svetu vise jaganjaca nego vukova.
Često jednog dana kad učini� jedan greh, učiniće� i drugi, i kad
poka�e� jednu vrlinu pokazaće� i drugu.
Ko ima
veliko ima i malo.
Gospodar du�e, gospodar je i tela.
Kao �to
se sveća od sveće pali, tako i dobro delo od dobrog dela.
Učini
dobro i zakopaj pod kamen, ono će od kamena načiniti sebi jezik i objaviti
se.
Ko
daleko ode sa đavolom u �etnju, te�ko se vraća na pravi put.
�to
vi�e slasti to je manje slatko, �to vi�e gorčine to je manje gorko.
Vladanje
zastra�ivanjem
je
očajno
i
poslednje
sredstvo
u
rukama
nemoćnih
upravitelja
jedne
zemlje.
Neprolazne
vrednosti
su
dragocenije
od
prolaznih
kao
�to
je
večnost
dragocenija
od
vremena.
A
neprolazne
vrednosti
ulaze
u
okvir
zdravlja
du�evnog.
Istina
ne
zavisi
od
vremena
i
nije
ni
nova
ni
stara,
nego
upravo
Istina,
juče,
danas,
sutra.
Ako
se
knjige
budu
mno�ile
dana�njom
brzinom,
biće
vi�e
učitelja
nego
učenika
i
razbiće
se
pamet
od
knjige čoveku
kao
ogledalo
kad
se
razbije
na
stotinu
parčeta.
Biranje
kraljica lepote moderni je običaj starih latinskih naroda. U stvari, to je
samo jedna ve�to prikrivena trgovina belim robljem.
Kad
čovek
misli
da
je
na
vrhuncu
svog
uspeha,
tada,
u
stvari,
stoji
na
granici
svoje
propasti.
Lenjost
je
jedan
od
smrtnih
grehova
jer
umrtvljuje
du�u
u
čoveku.
Lenjo telo je gnezdo poroka, lenja du�a naseobina đavola.
Kad
radi�, ne gledaj samo korist, i dobit, i uspeh. Lepota i naslada koju
jedan stolar oseća pri tesanju, struganju, glačanju i sklapanju drveta ne
da se ničim isplatiti. Moralna lepota, lepota du�e, srca i karaktera
svetli i kroz najru�nije lice čovečije.
Kakvu
ljubav prema prijateljima nudi takve će i prijatelje naći.
Ljudi
koji
ne
mogu
videti
svet
u
sebi
jo�
manje
mogu
videti
sebe
u
svetu.
Ljudi
koji
ne
mogu
učestvovati
u
tuđem
bolu,
jo�
manje
mogu
učestvovati
u
tuđoj
radosti.
Zalud
je bure od najskupljeg drveta kad se u njemu dr�i ukislo vino.
Tri
stvari
ne �uri
dok
govori�:
O
Bogu,
dok
ne
utvrdi�
veru
u
njega.
O tuđem
grehu dok se ne seti� svoga i o sutra�njem danu, dok ne svane.
Ne
prljaj onoga koji se počeo prati nego mu pomozi da se opere.
Ko
nije
stradao
od
po�ara
u
sebi,
taj
će
zajaukati
kad
mu
prst
opr�e.
Voda se
mo�e upotrebiti za električnu vodenicu, ali i za potop sveta.
Kao
�to
suze
teku
od
velike �alosti,
ali
i
od
velike
radosti,
tako
strah
obuzima čoveka
od
velikog
zločina,
ali
i
od
velike �rtve.
Ako sam
pozvan da se branim ja ću ćutati, ako sam pozvan da branim istinu ja ću
govoriti.
Beseda
na Veliki petak
Starac Filotej Zervakos
"Bo�e, Care moj od davnine, Koji tvori� spasenje
posred zemlje!" (Ps. 74, 12)
Ti,
sveslavna silo!
Ti,
beskrajna premudrosti Bo�ija!
Ti,
Raspeti,
Gospode,
daj
mi snage tokom ovoga svetoga dana i u ovom svetom
času.
Daj
mi poimanje i mudrost na rečima,
i
molitvama na�eg
Svjatjej�eg
Patrijarha udostoj jezik moj da slavi veličanstvo
Tvoje!
O
najblagosloveniji patrijar�e
svetoga grada Jerusalima,
o
najsvetiji od svetih arhijereja,
o
najsvetiji oci i braćo
i hristoljubivi sabore!
Velika tama bezverja,
bezbo�ja
i idolopoklonstva je pokrila
čitavu
zemlju!
Ljudi su počeli
da se klanjaju nebu,
suncu,
mesecu,
zvezdama,
čak
i
četvorono�nim
�ivotinjama
i insektima kao bo�anstvima.
A
klanjanje jedinome istinitome Bogu je i�čezlo!
Mnogi drevni filosofi,
naročito
grčki,
razmi�ljali
su i do�li
do zaključka
da stvorenja nisu bogovi,
već
da
su stvorena od Boga
-
Tvorca i Sazdatelja.
A
budući
da nisu mogli da Ga poznaju,
oni
su načinili
�rtvenik
i posvetili ga
"Nepoznatom
Bogu"...
Zavje�tanja Stefana Nemanje
Zavje�tanje jezika
(Izvod iz
knjige Zavje�tanja Stefana Nemanje, Zavje�tanje jezika, Mile Medić, 45-55,
"Filip Vi�njić", Beograd)
Čuvajte, čedo moje milo, jezik kao zemlju.
Riječ
se
mo�e
izgubiti
kao
grad,
kao
zemlja,
kao
du�a.
A
�ta
je
narod
izgubi
li
jezik,
zemlju,
du�u?
Ne
uzimajte
tuđu
riječ
u
svoja
usta.
Uzme�
li
tuđu
riječ,
znaj
da
je
nisi
osvojio,
nego
si
sebe
potuđio.
Bolje
ti
je
izgubiti
najveći
i
najtvrđi
grad
svoje
zemlje,
nego
najmanju
i
najneznatniju
riječ
svoga
jezika.
Zemlje i dr�ave ne osvajaju se samo mačevima nego i jezicima. Znaj da te
je neprijatelj onoliko osvojio i pokorio koliko ti je riječi potro i
svojih poturio.
Narod koji izgubi svoje riječi prestaje biti narod...
Pravoslavlje u Rijeci
(
Drugi
dio
)
2.
Neuspela tra�enja da se izgradi crkva od kamena u vreme Karla
VI
Kapelica
koju je 1720-e
godine
osvetio
Danilo Ljubotina nalazila se na jednom terenu koga je Antonio Mengeno kao
predstavnik Grka kupio
1716
godine.
No,
zemlji�te nije odmah bilo spremano za izgradnju, već je moralo biti
raskrčeno. Tek je nakon toga podignuta kapelica.
Međutim, zemlji�te na kojem je bila izgrađena kapelica nije bilo u
potpunosti isplaćeno vlasniku. Kako su Rijeku počeli da napu�taju
Grci-pravoslavni trgovci zbog neprijateljskog odnosa gradske
administracije prema njima, ali i zbog slabe konkurentnosti riječke luke,
gradske vlasti su počele razmi�ljati kako da u svoje vlasni�tvo povrate
teren na kome je bila kapelica. One su nameravale da na tom terenu podignu
lazaret, odnosno prinudni sme�taj za moreplovce koji su dolazili iz
krajeva u kojima su vladale zarazne bolesti, naročito kolera.
No, tek nakon �to je gradska uprava uvidela da je prostor na kojem se
nalazila kapelica premalen za lazaret, pravoslavni trgovci su ponovno
mogli da zatra�e dozvolu da grade kamenu crkvu na istom terenu.
Istovremeno s upućivanjem molbe za dozvolu, pravoslavni su zatra�ili da
crkvu, kada bude izgrađena, osveti biskup iz Gomirja kao �to je to bilo s
kapelicom.
U to je vreme Car Karlo jo� stajao na stanovi�tu da se riječka slobodna
luka i sam grad moraju razvijati kako bi putem trgovine preko ovih luka
Carevina mogla ekonomski jačati. Po�to su, na bazi privilegija, sve odluke
o nekatolicima zavisile od njega, on je 16. februara 1732. godine nalogom
naredio Unutarnjeaustrijskim Tajnim savjetima da brinu o slobodi
trgovine, pa je, u tom smislu, zadu�io i riječkog kapetana da dă svaku
vrstu potpore grčkoj trgovačkoj zajednici preko Antonia Vicemana koju ju
je predstavljao.
Antonio Vicemano je onda oti�ao u Beč i ponovo podneo molbu za
dozvolu za izgradnju crkve. Po povratku iz Beča i Graca
u Rijeku,
Antonio
je
pokazao kapetanu Rijeke, grofu
Adelmu
Antoniu
Petazziu,
dva reskripta savetnika Donje Austrije u kojima se od njega tra�ilo da
po�tuje privilegije i patente koje je car dao pravoslavnim vernicima.
Nakon toga u Rijeku je do�ao pravoslavni sve�tenik i s nekoliko
predstavnika pravoslavnih koji su u Rijeci �iveli, od kapetana zatra�io
dozvolu da izgrade crkvu. U podnesenoj molbi je stajalo da pravoslavni
vernici tra�e dozvolu da izgrade crkvu od kamena van zidina grada na
javnom mestu. Sada su oni svoj zahtev konkretizirali tra�eći da izgrade
crkvu od kamena na onom mestu gde su pre nekoliko godina izgradili crkvu
od drveta, koja se jo� uvek tamo nalazila, ali je bila napu�tena...
Carstvo Bo�ije i
Carstvo Nebesko u Svetom pismu Novog zavjeta
o. Slavi�a Simakovi�a
Pouke
o Carstvu Bo�jem zauzimaju centralno mjesto u Spasiteljevoj
učenju. Stoga kao prvu novozavjetnu blagovijest, On i objavljuje istinu da
sa Njim i u Njemu dolazi ljudima Carstvo Bo�je (Mt. 4,17; sr.3,2; Lk.
10,9.11.). Kada Duhom Svetim čini neobična bo�anska djela, Spasitelj
ukazuje na to kao na dokaz da je ljudima do�lo Carstvo Nebesko (Mt. 12,28;
Lk. 11,20). Time zapravo pokazuje da On, Duh Sveti i Bog Otac jesu Carstvo
Nebesko, Carstvo Bo�je � ili bolje rečeno: sve ono �to Oni daruju svijetu
u bogočovječanskom domostroju spasenja. Zato je i Spasiteljeva misija bila
u propovijedanju Jevanđelja o Carstvu (Mt. 4,23; Mk. 1,14; Lk. 8,1). Isto
tako i učenicima svojim Gospod naređuje da propovijedaju Jevanđelje o
Carstvu propraćajući svoju propovijed bo�anskim djelima: iscjeljivanjem
bolesnih, či�ćenjem gubavih, vaskrsenjem mrtvih, izgonjenjem đavola, itd.
(Mt. 10,7-8; Lk. 9,2). Tako je u samoj stvari propovijed Jevanđelja,
propovijed o Carstvu. Stoga Gospod objavljuje: ''Carstvo se Bo�je
propovijeda Jevanđeljem'' (Lk. 16,16), i za svoj bogočovječanski poziv
ističe: ''Treba mi propovijedati Jevanđelje o Carstvu Bo�ijem, jer sam na
to poslan'' (Lk. 4, 43). Kasnije On ponovo ističe: ''Propovijedaće se ovo
Jevanđelje carstva po svemu svijetu za svjedočanstvo sima narodima'' (Mt.
24,14). Ne samo do svoje krsne smrti, nego i poslije svog vaskrsenja, u
toku četrdeset dana koliko je jo� proveo ovdje na zemlji, Spasitelj govori
svojim učenicima o Carstvu Bo�jem (Djel.ap. 1,3).
Po�to je Spasiteljevo Jevanđelje � Jevanđelje o Carstvu Bo�jem, o Carstvu
Trojičnog Bo�anstva, to On i postavlja tra�enje Carstva Bo�jeg za cilj
čovjekovog �ivota na zemlji: ''I�tite najprije Carstva Bo�jeg i pravde
njegove'' (Mt. 6,33; Lk. 12,31), a sve ostalo �to je čovjeku potrebno,
daje se uz Carstvo Bo�je kao neki dodatak (Mt. 6,33; Lk. 12, 31).
Dramatična je sudbina Carstva Nebeskog na zemlji. Blagodareći čovjekovom
nehatu u nju se umije�ao svojim zlom đavo, koji se neumorno trudi da na
njivi du�a ljudskih onemogući uspjeh nebeskih istina.Donekle i uspijeva,
ali njegov kraj je jasan: ''Na dan Suda, pravednici će kao sunce zasijati
u Carstvu Oca svoga nebeskog, a gre�nici će biti bačeni u peć ognjenu gdje
je plač i �krgut zuba'' (Mt. 13,24-30; Mt. 13,36-43). U samoj stvari,
zemlja je podno�je neba i ljudi su sazdani na njoj da u njima uspijeva
nebesko bilje, nebeske istine. Da natprirodno uspijeva u prirodnom,
nebesko u zemaljskom, Bo�je u ljudima. Nebesko Carstvo je kao zrno
goru�ičino i ono natprirodno po svojoj prirodi uspijeva u čojeku, ako je
zemlji�te du�e čisto i obrađeno (Mt. 13,31-32; Mk. 4,31-32; Lk. 13,19).
Takva je tajna Spasiteljevog učenja o spasenju, da nebeske i natprirodne
istine, rastući u ljudskoj prirodi, onebese je i onatprirode, spremajući
je za ulazak u Carstvo Nebesko.
Carstvo je Nebesko kao kvasac istine Bo�je u tijestu prirode ljudske, sa
jednim ciljem, da sve tijesto ukisne Bogom i Bo�jim (Mt. 13,33; Lk.
13,21). Tako postoji neka genetička veza između istina Nebeskog Carsta i
čovjeka. Zasijane u čovjeku, ove istine niču i rastu da čovjek ne zna,
jer zemlji�te bogolike du�e ljudske daje sokove sjemenu i ono najprije
donese travu, potom klas, pa zatim ispuni p�enicu u klasu (Mk. 4,26-29).
Carstvo Bo�ije
Po
svojoj beskrajnoj bo�ankoj prirodi, Carstvo Bo�je prepuno je bo�anske
tajanstvenosti i duhovnosti, te je njegov proces napredovanja nevidljiv za
ljudsko oko. Ono dakle, na nevidljiv način uspijeva u čovjeku, uspijeva na
obrađenom tlu bogolike du�e koja je takođe nevidljiva. Bo�anska
nevidljivost u bogolikoj nevidljivosti; nevidljivi Bog u bogolikoj du�i
čovjekovoj.1) Zato sam Car
Carstva Bo�jeg, na pitanje fariseja, kad će doći Carstvo Bo�je, odgovara:
''Carstvo Bo�je neće doći da se vidi; niti će se kazati evo ga ovdje, ili
ondje je! Jer gle, Carstvo Bo�je je unutra u vama'' (Lk. 17,20-21). Jedno
je sigurno: ''Ako se ko ne rodi vodom i Duhom, ne mo�e ući u Carstvo
Bo�je'' (Jn. 3,5). To je zato �to je Carstvo Bo�je voinstvujuća crkva
ovozemaljska, čiji član postajemo kr�tenjem.
''Kada ga upita�e fariseji: kada će doći Carstvo Bo�je, odgovarajući reče
im Carstvo Bo�ije neće doći da se vidi... Gle, carstvo je Bo�ije unutra u
Vama (Lk. 17,20-21), u du�i koja čezne za Bogom. Zato: ''Carstvo Bo�je
nije jelo i piće, nego pravda i mir i radost u Duhu Svetom (Rim. 14,17).
Carstvo Bo�je je Crkva Njegova u kojoj caruje blagodat i istina koja Duhom
Svetim preporađa vjerne za �ivot vječni.
Već su i starozavjetni proroci govorili o dolasku Carstva Bo�jeg, Carstva
mira (Is. 52,7; Is. 32,1; Is. 32,17-18; Is. 2,1-4), Carstva koje će se
ra�iriti po cijeloj zemlji (Dan. 2,34-35; Dan. 2,44), a sam Hristos svoju
nauku naziva ''Jevanđeljem Carstva'' koje će se propovijedati po cijeloj
zemlji (Mt. 24,14), i dolazi na zemlju da ostvari to proročanstvo o
Carstvu Bo�jem, da pozove gre�nike na pokajanje (Lk. 5,32) i da
propovijeda Jevanđelje o Carstvu Bo�ijem (Lk. 4,43; 8,1; 9,2; 9,11).
Očigledno je dakle, da Hristos okuplja oko sebe ljude koji �ele da
prihvate Njegov put spasenja i da na taj način stvara jednu vidljivu
ljudsku zajednicu koju naziva ''Carstvom Bo�jim'', a sebe naziva Carem
toga Carstva koje se po svojoj su�tini razlikuje od svih zemaljskih
carstava ikad viđenih na zemlji (Lk. 22,24-26) i ba� zbog te bitne razlike
Spasitelj i ka�e Pontiju Pilatu: ''Carstvo moje nije od ovoga svijeta''
(Jn. 18,36). Govoreći o svome Carstvu ili o Crkvi svojoj, Spasitelj
upotrebljava slike iz konkretnog �ivota da bi nam �to jasnije prikazao
sliku svoje crkve i svog odnosa prema njoj. Slika koja se mogla vidjeti
skoro na svakom koraku u jednoj stočarskoj zemlji kao �to bje�e Palestina
u ono doba, jeste slika pastira koji vodi svoje stado. Spasitelj sebe
upoređuje sa dobrim pastirom koji vodi stado svoje na obilnu pa�u i čuva
ga od nasrtaja vukova (Jn. 10,9-14) i čak direktno proriče da će u svoj
''tor'' dovesti ''ovce'' koje toga momenta ne bijahu sa njim ''i biće
jedno stado i jedan pastir'' (Jn. 10,16). Dakle, pod slikom pastira, ovaca
i tora, Hristos govori o zajednici koju će on osnovati, dakle govori o
Castvu Bo�jem, o Crkvi svojoj kojoj je On glava i koja je u ovom svijetu
ali nije od ovoga svijeta. Poznato je da ima i drugih poređenja koje
Spasitelj upotrebljava da bi prikazao osnivanje i dejstvo svoje Crkve,
odnosno da bi nam dočarao sliku Carstva Bo�jeg ovdje na zemlji.
''Tada reče: na �ta liči Carstvo Bo�je i s' čime ću ga uporediti? Ono je
slično goru�ičinom zrnu koje čovjek uze i posija u svome vrtu, te uzraste
i posta veliko drvo, pa se ptice nebeske nastani�e na njegovim
granama''... ''Ono je slično kvascu koji je �ena uzela i pomije�ala u tri
kopanje bra�na, dok sve nije uskislo'' (Lk. 13,18-21; Mt. 13,33). Carstvo
Nebesko je slično i sijaču koji sije sjeme na njivi svojoj ali sjemena
padnu na različitu podlogu i donose različitu količinu ploda (Mt.
13,4-23). Slično je Carstvo Bo�je i njivi na koju domaćin posije dobro
sjeme, a neprijatelj posije kukolj (Mt. 13,24-30). Slično je Carstvo Bo�je
i mre�i bačenoj u more u koju se uhvati mnogo razne ribe (Mt. 13,47-50).
Slično je i blagu zakopanom u polju, koje čovjek nađe i sakri, pa ode te
proda sve svoje imanje samo da bi kupio to blago (Mt. 13,44).
Bog je, po riječima A. �memana, ponudio ljudima nov �ivot u carstvu
Bo�jem, tj. poznanje Boga u ''novom vijeku'' u Crkvi koja je sama su�tina
toga Carstva.2) Tako mi jo� za
vrijeme ovozemaljskog �ivota gradimo sebi vječnu kuću na nebesima, svoje
vječno obitali�te, jer je nebeski stan pravi zavičaj neboče�njive du�e
ljudske, koja je sva porijeklom sa neba.3)
Carstvo Nebesko
Sa
krajem ovoga svijeta biće i kraj blagodatnom Carstvu Hristovom i nastupiće
Carstvo slave. Blagodatno je Crkva i svi vjerujući a naziva se tako �to u
njemu dejstvuje blagodat Bo�ja koja čisti i preporađa ljude za novi �ivot.
Ovo Carstvo je privremeno, dok je Carstvo slave vječno. Ono će nastupti
poslije Op�teg ili Stra�nog suda. O kraju blagodatnog Carstva Apostol
Pavle ka�e: ''Onda kraj, kada preda Carstvo Bogu Ocu i kad ukine svako
poglavarstvo i svaku vlast i silu (1. Kor. 15,24-25).
Hristos kada govori o Carstvu Nebeskom, govori kao o budućem događaju, o
događaju koji ima da se desi. Govori o njemu kao krajnjoj granici,
krajnjem cilju čovjekovog �ivota. ''Na�e �ivljenje je na nebesima'' (Flb.
3,20). Tamo je na�a nagrada...stegni noge svoje; nauči ih da koračaju
čvrsto, jer ima mnogo klizavih mjesta i ako padne� mnogo će� izgubiti. No
iako padne� ustani i gledaj gore k' nebu gdje je nagrada. A nagrada je
Carstvo Nebesko, vječni pokoj, slava sa Hristom, bezbrojna blaga koja se
riječima ne mogu iskazati. Krasotu te nagrade mo�e opisati samo onaj koji
ju je i dobio.
Na Stra�nom sudu, po�to odvoji pravednike od nepravednika, Gospod će
pravednicima reći: ''Hodite blagosloveni Oca mojega, primite Carstvo koje
vam je pripravljeno od postanka svijeta'' (Mt. 25,34). Sveti Kiril
Jerusalimski ka�e: ''Gospod na� Isus Hristos doći će s' neba pri svr�etku
svijeta i uspostaviće Svoje Carstvo i ovaj stvoreni svijet opet će se
obnoviti. Po�to je ovaj svijet prepun grijeha, proći će on, da bi se
ponovo javio boljim i tako vječno �ivio u Carstvu Nebeskom. Nemojmo
tugovati �to umiremo, i zvijezde će prestati postojati, pa će se opet
javiti. Gospod će saviti nebesa, ali ne da ih uni�ti, već da ih ponovo
javi u boljem vidu. Kao �to očekujemo vaskrsenje umrlih, isto tako
očekujemo i neku vrstu vaskrsenja nebesa''. Bla�eni Avgustin ka�e: ''Ovaj
svijet proći će ne u smislu potpunog uni�tenja, već u smislu promjene
stvari''.
U Carstvu nebeskom tijela će postati neraspadljiva; u njima neće biti
ni�ta �to podlije�e smri, te stoga neraspadljivost postaje besmrtno
svojstvo tijela ljudskog. To će biti najsudbonosniji do�ivljaj ljudskog
tijela, te će ona poslije Stra�nog suda ući u Carstvo Nebesko kome neće
biti kraja.4)
Kada bude do�ao kraj ovog zemaljskog svijeta, on će biti praćen stra�nim
potresima, zemljotresima, grčevima prirode, jer će se zlo pomamno boriti
da zanavijek ostane na njoj i u njoj. Nevolje će nagrnuti sa svih strana;
smrt će mahnito juri�ati na sve �ivo. Sva će se priroda uzbuniti, sunce će
pomračiti, mjesec svoju svjetlost izgubiti, zvijezde s' neba popadati... i
ljudi će umirati od straha i o čekanja onog �to ide na zemlju (sr. Mt.
24,29; Mk. 13,25; Lk. 21,25; Lk. 21,26; Otkr. 6,12-14). No sve će to biti
znak da su zlo i smrt na izdisaju, da je sazrelo �ito zemaljsko, da je
stiglo vrijeme �etve (sr. Otkr. 14,15), i da nastupa preobra�aj prirode
kroz oslobođenje od zla, grijeha i smrti dolaskom bezgre�nog i besmrtnog
Gospoda i nastupanjem Carstva Bo�ijeg u vascijeloj prirodi! Gledajte na
smokvu i na sva drveta, poučava Spasitelj, kada vidite da Vas potjeraju,
sami znate da je blizu ljeto. Tako i vi kad vidite da se sve ovo zbiva,
znajte da je blizu Carstvo Bo�ije (Lk. 21,29; sr. Mt. 24,32-33).
Sveti Irinej blagovijesti: ''Kada bude pro�lo obličje ovog svijeta, i
čovjek se bude obnovio i ustao za neraspadljivost tako da vi�e neće moći
ovje�tati, onda će se javiti novo nebo i nova zemlja, na kojoj će boraviti
novi čovjek''. A Sveti apostol Pavle ka�e: ''Kada se zemaljska na�a kuća
tijela raskopa, imamo zgradu od Boga, kuću nerukotvorenu, vječnu na
nebesima'' (2. Kor. 5,1).Spasitelj pak ka�e: ''Koji god vjeruje u Njega,
doći će i sjesti za trpezu sa Avramom i Isakom i Jakovom u Carstvu
Nebeskom'' (Mt. 3,11). Anđeli i pravednici na nebesima sačinjavaju jednu
Crkvu trijumfujuću, nebeski Sion, grad Boga �ivoga (Jevr. 12,22-23). U
samoj stvari bla�enstvo pravednih du�a počinje jo� ovdje na zemlji u
njihovim hristoče�njivom blagodatno-vrlinskom ohristovljenju i otroičenju,
produ�uje se u zagrobnom �ivotu i poslije Stra�nog suda dosti�e punoću
''sa svima svetima''.5) Ono �to
očekujemo, razlikuje se mnogo od sada�njeg. Razlikuje se toliko koliko se
klas razlikuje od zrna iz koga je proiza�ao. Sada�nji �ivot je nalik na
zrno; očekivani �ivot javiće se u krasoti klasa.6)
Vaspostavljanjem čovjeka u prvobitno stanje, Gospod će vaspostaviti i
prirodu u njeno prvobitno stanje, bezgre�no stanje (Rm. 8,21). Tada će ne
samo hristoče�njivi ljudi ''drevnjeju dobrotoju vozobrazitisja'' (drevnom
ljepotom obnoviti se)7) , nego
će se obnoviti i sva priroda, po�to će dejstvom blagodati Bo�je izbaciti
iz sebe i zbaciti sa sebe sve grijehe i svo zlo, sve posledice grijeha i
zla a sa njima i samu smrt. Tako će nastati novo nebo i nova zemlja gdje
pravda �ivi (sr. 2. Petr. 3,13; Otkr. 21,1).
''Nebesa će s' hukom proći, stihije se od vatre raspasti a zemlja i djela
�to su na njoj izgorjeti... Nebesa će se spaliti i raskopati, stihije od
vatre rastopiti'' (2.Petr. 3,7 i 10 i 12). Iz ovog vaseljenskog po�ara u
kome će sagorjeti svo zlo izaći će novo nebo (2.Petr. 3,13). To znači na
novom nebu, u carstvu Nebeskom neće biti nepravde, ni zla, ni grijeha, ni
bolesti, ni smrti, jer će se sve to ognjem spaliti i bogozdano biće
prirode, prekaljeno bo�anskim ognjem, zablistaće u novoj, neizrecivoj
krasoti. Dakle, ova kosmička katastrofa nije uni�tenje svijeta nego
njegovo preobra�enje.
Svojim grehopadom čovjek je svu prirodu povukao za sobom i predao je u
ropstvo grijehu i smrti.. Zato sva bogosazdana tvar neprestano uzdi�e
čekajući svoje oslobođenje iz ropstva koje će joj Hristos podariti.
Preobraziv�i je Bogočovječanskim domostrojem spasenja u Carstvu Nebeskom.
Tako je Sveop�tim sudom i ulaskom u Carstvo Nebesko kazana zavr�na
blagovijest Jevanđelja Spasovog. Prestaće tad stara zemlja i �to je u njoj
rodilo, bilo i sile imalo. Sva će se drama zemljina zavr�iti. Ukinuće se
svaka vlast i sila smrti, grijeha i đavola. Sve �to je protivbo�je i
nebo�je, antihristovsko i nehristovsko, satjeraće se u pakao. Tamo će biti
sva njihova vlast i sila a svuda drugdje, po svim beskrajnostima i
bezgraničnostima Bo�jih svjetova biće vječno Carstvo i sila Trosunčanog
Boga.
Vječno bla�enstvo pravednika u Carstvu Nebeskom mi ne mo�emo ni pribli�no
zamisliti. Apostol Pavle ka�e: ''�to oko ne vidje i uho ne ču i u srce
ljudsko ne dođe, ono ugotovi Bog onima koji Ga ljube'' (1.Kor. 2,9).
Koliko nam je u svetom otkrivenju kazano, to će bla�enstvo pravednika
dolaziti od njihove blizine sa Bogom i op�tenja sa Njim i od �ivljenja u
svjetlosti i slavi Bo�joj. O tome Spasitelj ka�e: ''Tad će pravednici
zasijati kao sunce u Carstvu Oca svoga'' (Mt. 13,43). U tom bla�enstvu
učestvovaće pravednici cjelokupnom lično�ću svojom, to jest i du�om i
tijelom, jer će i njihovo preobra�eno tijelo biti proslavljeno i sposobno
da učestvuje u vječnoj slavi Bo�joj. Stepen bla�enstva zavisiće od stepena
savr�enstva pravednikovog načina �ivota. Kao �to o tome pi�e Sveti Apostol
Pavle: ''Druga je svjetlost suncu, a druga svjetlost mjesecu i druga
svjetlost zvijezdama. Zvijezde se od zvijezda razlikuju u svjetlosti. Tako
i vaskrsenje mrtvih'' (1.Kor. 15,41-42).
Na� vječni �ivot sastojaće se u tome �to ćemo ''svagda sa Gospodom biti''
(1.Sol. 4,17; sr. Jn. 14,13), �ivjeti u Njemu i Njime i time se
ohristoviti, ohristoličiti, postati hristoliki i ''bićemo kao On'' (Jn.
3,2-3). Prebivajući u Svetim Tajnama i vrlinima, mi ćemo prebivati u samom
Gospodu, jer ''Bog je ljubav i koji obitava u ljubavi, u Bogu obitava i
Bog u njemu obitava'' 1.Jn. 4,16). U vječnom �ivotu na�em savr�eno će se
ostvariti molitvena �elja čovjekoljubivog Gospoda: ''Da svi jedno budu,
kao Ti Oče �to si u meni i ja u Tebi; a i oni u nama jedno da budu. Ja u
njima i Ti u meni; da budu sasvim jedno'' (Jn. 17,21; 17,23). Pogru�eni u
neiskazano savr�enstvo Trojičnog Bo�anstva, pravednici će u vječnom �ivotu
sijati kao sunce u Carstvu Oca nebeskog i radosti njihove niko neće moći
uzeti od njih (sr. Mt. 13,43; Jn. 16,22; 16,24). Hraneći i du�u i tijelo
bo�anskim istinama i dobrima, pravednici neće vi�e ni ogladnjeti ni
o�edniti i neće na njih pasti sunce niti ikakva vrućina (Otkr. 7,16; sr.
Is. 49,10). I u sebi ali i izvan sebe oni će nalaziti izvor vječne
radosti, jer smrti neće biti vi�e ni u njima ni oko njih (Otkr. 21,4).
Njihova će se radost naročito uvećavati time �to će oni �ivjeti na novom
nebu i novoj zemlji, gdje će svi blistati bo�anskom bezgre�no�ću svojom i
gdje će sva bogozdana tvar radosno učestvovati u bla�enstvu i slavi sinova
Bo�jih (sr. Otkr. 21,1; 2.Kor. 12,4; Rim. 8,21). Tijelom svojim bezgre�nim
i besmrtnim, oni će biti saobrazni tijelu slave Hristove (sr. Flb. 3,21),
op�tiće sa anđelima kao sa svetom braćom svojom, jer će pristupiti k'
Sionskoj gori i ka gradu Boga �ivoga. Kao djeca jednoga Oca oni će kroz
Gospoda Isusa Hrista i Duha Svetoga biti blagodatna braća među sobom,
�itelji jednog doma, i Bog će biti ''sve u svemu'' (sr. Jn. 14,2; 1.Kor.
15,28).
Pravednici će u Carstvu Nebeskom biti u potpunom miru i odmoru od napora,
u oslobođenju od svih �alosti i patnji, u �ivotu bez tuge, brige i
stradanja, u unutra�njem spokojstvu du�e, u osjećanju i posmatranju
dobara. Osim toga u blizini su prestola Bo�jeg, gledaju i proslavljaju
Boga, op�te sa Hristom, anđelima, svetiteljima i svim ostalim
pravednicima. ''Svaki će primiti platu svoju po svome trudu'' (1.Kor.
3,8).
Svakako da nije lako pobijediti ovaj svijet, ali utoliko nam je lak�e
zadobiti tu pobjedu �to imamo već pred sobom primjer Gospoda Boga i Spasa
na�ega Isusa Hrista koji je pobijedio svijet. Uska je staza i put koji
vodi u Carstvo Nebesko. Čovjek koji tim putem krene biti će ugruvan i
izubijan, ali će izaći ne kao čovjek kakav je u�ao, nego kao div koji je
pobijedio. Krv će se brzo osu�iti, rane će brzo zarasti, ali nagrada će se
u�ivati vječito. Tom velikom divu izgledaće smije�no pla�ljivost malog
čovjeka pred stupanje na usku stazu. Sva svjetska trpljenja za njega su
sitni maleni �ljunci na putu za Carstvo Bo�je. Stoga Gospod Isus Hrisos
poručuje: ''I�tite najprije Carstvo Nebesko i pravde Njegove, a ostalo će
vam se dodati'' (Mt. 6,33; Lk. 12,31). I�tite ono na �ta ukazuje ljepota
svijeta i prirode, jer ljepota prirode, ljepota njenog proljeća jeste
simvol i obećanje te krajnje i konačne ljepote, ljepote Carstva nebeskog.
Sam ulazak u Carstvo nebesko jeste najdublja tajna svijeta, krajnja mjera
i su�tina zemlje. Mi samo mo�emo da uzviknemo kao Simeon Novi Bogoslov:
''Ko sam ja Bo�e i Tvorče svega i kakvo sam ti dobro uradio u �ivotu... da
Ti proslavi� mene prezrenoga, takvom slavom''.8)
|
|
|