Dragan
Čubrić � Momčilo Krković STRADANjE SRBA U PRAVOSLAVNOJ
CRKVI U GLINI
I RU�ENjE SPOMENIKA
Treće dopunjeno izdanje
Beograd 2005
S A D R � A J
Mr. Dragan Čubrić
�
SU BEZ KAZNE, POKAJANjA I OBELE�JA
�
�
BANSKOM GRABOVCU U JULU 1941. GODINE
� PRAVOSLAVNOJ CRKVI BIO JE ISPLANIRAN
�
SA SVEDOČENjA PRED ZAGREBAČKIM SUDOM
�
KOLjAČA SRBA U GLINSKOJ PRAVOSLAVNOJ CRKVI
�
PAVLA SIMIĆA (1818-1876) UNI�TEN U GLINSKOJ CRKVI
Ova monografija
je svedočanstvo, opomena i poziv na pamćenje brutalnog pokolja Srba u
glinskoj pravoslavnoj crkvi od strane hrvatskih usta�a za vreme Drugog
svetskog rata, i uni�tavanja oko 4 000 spomenika borcima NOR-a i
civilnim �rtvama na prostorima Hrvatske u vremenu od 1991-1995. godine.
Jedan od
priređivača Dragan Čubrić, svoj motiv da prikupi građu i opi�e svoje
viđenje pokolja glinskih Srba u Prekopi, Gornjem Tabori�tu, Banskom
Grabovcu i u pravoslavnoj Bogorodičinoj crkvi u Glini, ističe stavom -
�Na�i poklani mučenici obavezuju nas da o njihovoj tragediji govorimo,
da je opisujemo, da je ne zaboravimo i da je obele�avamo kao vizuelnu
opomenu, kako se ne bi ponovilo sutra ono �to je bilo juče."
Poruka u ovoj
monografiji je utoliko značajnija �to je sledom događaja, koji su se
na�alost ponovili krajem dvadesetog veka, 1991-1995. godine, kada je
opet goloruki srpski narod bio prinuđen da u dugim kolonama be�i pred
ostra�ćenim bojovnicima hrvatskih zengi, kao i pola veka ranije pred
ozlogla�enim Pavelićevim usta�ama.
Srpski narod
je, da bi tada opstao u ND Hrvatskoj podigao sve oru�ane ustanke na
�njenim" prostorima 1941. godine, protiv fa�izma i krvavog usta�kog
terora. Srbi su svojim masovnim uče�ćem u četvorogodi�njem ratu,
pomagali hrvatskim antifa�istima da im se pridru�uju u NOB-u, naročito
posle kapitulacije Italije 1943. godine. Vodeća uloga srpskog naroda u
antifa�ističkoj borbi je najpovoljnije odredila budući status posleratne
dr�ave Hrvatske. Tu istorijsku činjenicu zvanično je priznala i Narodna
vlada Hrvatske u četvrtom stavu posebne Deklaracije 22. aprila 1945.
godine u Splitu.
Na�alost, novim
hrvatskim Ustavom iz 1990. godine, bezobzirno su poga�ene garantovane
ZAVNOH-ovske i Vladine Deklaracije o ravnopravnosti hrvatskog i srpskog
naroda i sprovedene drastične mere etničkog či�ćenja Srba iz Hrvatske...
Prosečan
građanin biv�e Jugoslavije znao je da je u pravoslavnoj crkvi u Glini
izvr�en usta�ki pokolj Srba sa Korduna i Banije, i da je iz te
bogomolje-klanice istekao potok ljudske krvi, i da je tada uspeo da
pre�ivi samo Ljubo Jednak. Za čuđenje je, da je ta glinska Golgota
ostala bez obele�ja! I dokle god tako bude, to okrvavljeno mesto ostaće
kao mrlja u istoriji Hrvatske.
Nema ni
ostataka pravoslavne crkve na mestu gde je ona postojala, ni njenog
čuvenog ikonostasa, o čijoj neprocenjivoj likovnoj vrednosti i duhovnom
sadr�aju saznajemo iz priloga gospodina dr Dinka Davidova. Za vreme
hrvatske �Oluje" 1995. godine, uni�teno je u Glini i Spomen-obele�je sa
isklesanim Krkovićevim �Narikačama" i njihovim bronzanim pektoralima, na
kojima su bila ispisana imena poklanih ljudi u pravoslavnoj
Bogorodičinoj crkvi.
Zbog toga
pobuda gospodina Čubrića, da svoje pisano svedočanstvo o neljudskim
usta�kim postupcima prema srpskom narodu u Nezavisnoj Dr�avi Hrvatskoj,
ostane - ad perpetuam memoriam - kao dugotrajni podsetnik Srbima iz tih
krajeva, na period njihovog totalnog istrebljivanja, zaslu�uje
po�tovanje, iako u ovu kratku monografiju nisu uvr�teni mnogobrojni
vidovi terora Pavelićevih usta�a i na drugim, izostavljenim i
nepomenutim mestima na Baniji i Kordunu.
POČINjENI USTA�KI ZLOČINI OSTALI SU
BEZ KAZNE,
POKAJANjA I OBELE�JA
Jo� u toku
kratkotrajnog rata vojske Kraljevine Jugoslavije protiv Sila osovine,
progla�ena je u Zagrebu Nezavisna Dr�ava Hrvatska 10. aprila 1941.
godine. Istog dana u hrvatsku metropolu umar�irale su elitne nemačke
trupe, a građani su im priredili veličanstven doček i odu�evljeno ih
pozdravljali kao oslobodioce.
Sedmog dana
nakon progla�enja dr�avne samosvojnosti, poglavnik dr. Ante Pavelić, sa
svojim visokodu�nosnicima M. Budakom, A. Artukovićem i M. Pukom, donosi
�Zakonsku odredbu za obranu naroda i dr�ave", kojom se odobravala
usta�ama likvidacija Srba, Jevreja, Cigana i nepoćudnih Hrvata, iako su
oni bili lojalni podanici dr�ave Hrvatske.
Pored brojnih
specijalnih sudova koji su osnovani za zastra�ivanje naroda, prema
Srbima je dodatno primenjivana i �Zakonska odredba o prelazu s jedne
vjere na drugu''.
Te odredbe podr�ao je i Papa Pije XII - uz preporuku biskupskoj
konferenciji na Kaptolu, da reč PRAVOSLAVLjE treba zameniti sa
�IZMATICI, jer (graeca fides - nulla fides), grčka vjera nije vjera!
Dakle shodno takvim
''preporukama"
Svete stolice; pravoslavci se mogu pokatoličavati!
Ne mo�e se
govoriti o izvr�enim zločinima u ND Hrvatskoj a da se mimoiđe dr�avna
zvanična politika koja je te zločine proizvodila, a ona je bila
rasistička i usmerena na uni�tenje �nearijevaca". Genocidna politika
prema srpskom narodu u NDH bila je, nesumnjivo, izgrađena na temelju
rasističkog etnocentrizma "oca domovine" Ante Starčevića jo� iz druge
polovine XIX veka, koja se nadovezala na ideju �velikohrvatstva" Pavla
Ritera Vitezovića - a ona traje do danas! Pavelić je i od ekstremnih
frankovaca
preuzeo,
dogradio i primenjivao metode nasilja, terora i netolerancije prema
hrvatsko-srpskom zajedni�tvu - �to se najrečitije pokazalo u Drugom
svetskom ratu.
�Jedan dio Srba
ćemo pobiti, drugi raseliti, a ostale ćemo pokatoličiti i pretopiti u
Hrvate", tako je dr. Mile Budak, ministar vera, slao preteće poruke
Srbima.
�Ovo ima biti
zemlja Hrvata i nikog drugog, i nema te metode koju nećemo kao usta�e
upotrijebiti, da učinimo ovu zemlju hrvatskom i da je očistimo od Srba.
Mi to ne
tajimo, to je politika ove dr�ave, i to kad izvr�imo, izvr�it ćemo ono
�to pi�e u USTA�KIM NAČELIMA." (Dr Milovan �anić, predsednik
zakonodavnog odbora NDH.)
�Kod nas nema
milosti. Mi znamo da velika Hrvatska mo�e opstati samo ako do korijena,
jo� u koljevci, istrijebimo sve ono �to je Srpsko." (Andrija Artuković)
Najveći usta�ki
ideolog dr.
Mladen
Lorković, podsećao je pučanstvo preko Radio-Zagreba da nastave
uni�tavanje Srba i izvan granica ND Hrvatske: �Zato braćo, i djecu va�u
koja se rode treba učiti da mrze Srbe."
Poglavnik NDH,
dr.
A.
Pavelić je rekao svojim saradnicima: "Dobar usta�a je onaj koji mo�e
svojim no�em da izvadi majci dijete iz utrobe".
(Tajm-lajf, buks, 1978-87.)
Iz ovih par
citata visokih usta�kih funkcionera, vidi se kako je bilo re�eno �srpsko
pitanje" u ND Hrvatkoj.
Na tako
pogubnoj usta�koj strategiji, formirana je nova, Hrvatska dr�ava - prva
posle njene propasti 1097. godine, u kojoj, nakon osam i po dugih
vekova, vi�e nije bilo mesta za narode druge nacionalnosti.
Sa hap�enjem,
proterivanjem, pokr�tavanjem i ubijanjem pravoslavaca, paljevinama i
osnivanjem konc-logora počelo je etničko či�ćenje na celoj teritoriji
NDH.
Evo kako je
�ime Balen prokomentarisao srpsku tragiku u svojoj knjizi �Pavelić" -
Zagreb 1952.
�Pavelić je u
svoj program stavio nečuven zadatak da fizički istrijebi čitav jedan
narod, srpski narod, koji je sačinjavao jednu trećinu stanovni�tva
njegove NDH. Masovnim pokoljima srpskog naroda koje je provodio Pavelić
nema primjera u historiji, osim mo�da kod Atile, D�ingis
Kana,
ili Abdul Hamida."
Nezavisna
Dr�ava Hrvatska je bila jedina zemlja u kojoj je, od ukupnog broja
njenih stanovnika, samo u Jasenovcu ubijeno oko 16% podanika srpske
nacionalnosti.
MAJSKA
LIKVIDACIJA GLINSKIH SRBA
11-13 MAJA
1941. GODINE
U Pavelićevoj
Nezavisnoj Dr�avi Hrvatskoj Glina je ostala bez Srba - a u Tuđmanovoj
Republici Hrvatskoj Srbi su ostali bez Gline...
Pojedinačna
masovna hap�enja i pokolj Srba u Glini, Veljunu i Blagaju počeli su na
pravoslavni praznik Đurđevdan, i neprekidno su trajali do 13. maja 1941.
godine. Prvi čovek iz Gline koji je do�iveo mučeničku smrt bio je Adam
Resanović. Nevite�ki ga je ubio usta�a Joso Vrebac, inače njegov
predratni kum. I Rada Ratkovića, takođe glinskog Srbina, i uva�avanog
op�tinskog bele�nika, ubili su njegovi stari poznanici, �ime Naglić i
Nikola Lipak - "Čuklje", usta�ki dragovoljci. Ratkovićevo ispresovano
telo pronaćeno je na jukinačkoj utrini pod te�kim valjkom za
kultivisanje oranja sa isčupanim brkovima i zakucanim iglama
"nitnjačama" ispod nokata na rukama. Posle njegove sahrane na glinskom
groblju, ti isti zlikovci, sa jo� nekoliko lokalnih usta�a, poubijali su
i Ratkovićeve sinove. Dragana in�enjera i Milana studenta.
Prve selektivne
�rtve u Glini bile su uvod u masovnu likvidaciju mu�kog dela srpskog
stanovni�tva izr�enu od 11. do 13. maja. 1941 godine.
Ignac Haluz je,
pred komisijom za utvrđivanje ratnih zločina, izjavio da je uoči
hap�enja Srba u mestu Glina bilo mnogo usta�a u gostionici usta�e Jure
Muretića. Oni su prije jela ustali, sklopili ruke i molili se Bogu. Pre
hap�enja Srba, svetlo u Glini je bilo isključeno. Glinske i zagrebačke
usta�e, uz pomoć jednog dela domaćeg stanovni�tva, pohapsili su 433
Srbina, od 12 do 60 godina, i oko 80 omladinaca iz popravili�ta - dom za
prevaspitavanje. Sve pohap�ene glinske Srbe usta�e su tokom noći
odvodili Jukinačkom cestom do hrvatskog sela Prekopa, i brutalno ih
ubijali pored iskopanih jama na poljima ispod Had�era.
Sada je ta
Jukinačka cesta Glina - Prekopa - Glina posvećena Dinku �akiću,
kapitalcu među ratnim zločincima, a trebalo je da nosi trajni naziv
Srpska VIA DOLOROSA! Nikola Lipak -"Čuklje" (Čuklje je bio bez dela leve
ruke - prim. D. Č.) hvalio se da su u Prekopi te svibanjske noći
poubijali oko 437 Srba...
Toliki broj
nasilno oduzetih �ivota bio bi prevelik čak i za neku svetsku metropolu
- ali u srazmeri sa Glinom, maloj banijskoj
varo�ici,
ta apokaliptična majska noć značila je za domicilne Srbe - totalno
biolo�ko istrebljenje. Istrebljenje u ime USTA�KIH NAČEPA! Jedini
glinski Srbin koji se spasao bekstvom na putu prema gubili�tu u Prekopi
bio je Nikica Samard�ija. On je zapisnički ostavio op�irno autentično
svedočanstvo o tragediji njegovih saplemenika.
Posle majske
likvidacije glinskih Srba, Pavelić je organizatorima tog besprimeriog
zločina, kao i ubicama koji su u njemu učestvovali, uputio ličnu poruku:
�Ja sam ponosan na Glinu koja je prva na�la put i shvatila kako treba
pravi usta�a
da se bori za na�u Nezavisnu Dr�avu Hrvatsku..."
Herman
Nojbaher, specijalni izaslanik nemačkog Ministarstva ino-poslova za
Jugoistok zapisao je, da je NDH zemlja "najgroznijih masovnih ubistava u
svetskoj istoriji" -�to se inače, ne mo�e demantovati!
Bilo bi ljudski
upitati se, kada, i gde su ti Poglavnikovi zlodelnici naučili i usvojili
takav krajnje neetički zanat - a usto "bili uzorni" KATOLICI?
Usta�e su, na
Đurđevdan, doveli iz Veljuna u Hrvatski Blagaj
520 srpskih seljaka i izmasakrirali ih u Ti�kovoj dolini, između 8. i 9.
maja 1941. godine. �Tukli smo ih krampovima i čekićima, a zatim bacali u
jame... Mene je zapao red na četvrtoj partiji. Ja sam tada
ubio
osam ljudi isto tako �eljeznim batom, udarav�i ih dva do tri puta po
glavi. Tako smo ubijali čitavu noć, sve dok nije svanulo... Ujutro smo
ljude bacali u �ivi kreč, zatrpavali jamu, a onda je Mijat izorao dolinu
u kojoj su bili pobijeni ljudi i posijao zob po ljudima." (Svedočenje
Joze Medveda, usta�e, pred OZNO-m 1946)
�
U julu 1941.
godine usta�e su poubijale 60 srpskih seljaka iz Gornjeg Tabori�ta u
�umi Kobiljači, a preostalo stanovni�tvo pokrstili. Onaj deo od 298
pokatoličenih tabori�ćanskih Srba masakriran je na groblju Sovinjak
krajem iste godine. Bučičko Tabori�te ostalo je bez Srba, i zatim je
selo kasnije naseljavano hrvatskim prido�licama...
Godine 1991. u
Gornjem Tabori�tu na kućnom broju 42 pronađen je SRBOSJEK kod Josipa
Gloca, odbornika Hrvatske Demokratske Zajednice. Na ko�nom dr�aču tog
koljačkog no�a i danas se mogu videti tragovi sasu�ene ljudske krvi.
Pitanje je ostalo bez odgovora - da li je taj SRBOSJEK bio 50 godina
pohranjen kao suvenir - ili je mo�da, bri�ljivo čuvan za reprizu!?
�
U decembru
1941. godine usta�e Maksa Luburića i Juce Rukavine, poubijali su preko
1500 ljudi i dece u Rakovom jarku i kod Lasinje - severnoi delu područja
Vrginmosta.
NA BANSKOM
GRABOVCU U JULU 1941. GODINE
�Mi znamo kako
rana peče,
- i kako boli no�...
(epitaf na spomeniku grabovačkim �rtvama -Jure Ka�telan)
Krajem jula
1941. godine, glinske, petrinjske i zagrebačke usta�e, dovele su na
Banski Grabovac preko 1200 pohap�enih srpskih seljaka, od 16 do 60
godina starosti iz srezova: Glina, Petrinja i Dvor na Uni. Pavelićev
Pokrijetni prijeki sud sve ih je proglasio �krivim" i osudio ih na smrt.
Usta�e su tehniku egzekucije, nad tim nesrećnicima, primenjivali prema
svojim ličnim sklonostima. Krvavi pir na Grabovcu uspelo je da pre�ivi
samo sedam ljudi.
Evo za ovu
priliku nekoliko delova iz neobjavljenog dnevnika dr. Juraja Perina,
Hrvata, glinskog lekara, koji je predao publicisti Đuri Roksandiću 1971.
godine.
�Kada je vlak
krenuo iz Hrastovice, usta�e su u�urbano legitimirali putnike, a sve
pravoslavce su sprovodili u susjedni vagon, iz kojeg je dopirala velika
galama... Kada se vlak zaustavio na Banskom Grabovcu, usta�e su iz tog
vagona na silu izvodili van isprebijane ljude. Prvi čovjek koji je
izguran iz vagona bio je sav krvav od uboda bajoneta. Sve te ljude je
pored vlaka dočekala druga grupa usta�a sa uperenim pu�kama na gotovs.
Počeli su tada novi ubodi sa bajonetima, uz psovanje, jauke, vikanja i
pu�karanja... Ubili su ga. Moja supruga, videv�i te prizore, i jo� jedna
saputnica dobile su �ivčani napad... Domobranski poručnik koji je sjedio
sa nama zanijemio je od �oka kao i ja..."
Dr. Perin je
svoje usputno viđenje usta�kog divljanja saop�tio svom kumu dr. Juraju
Reboku u Glini.
�Prve moje
riječi bile su da mu ispričam �ta sam do�ivio u vlaku od Petrinje do
Grabovca i osudim postupak usta�a sa pravoslavcima. Dr. Rebok je
odgovorio, trebali su se pokoriti vlasti ili iseliti u Srbiju kada je to
bilo određeno. Mjesto toga oni su počeli bje�ati u �umu. Dr. Perin mu je
uzvratio: zar nijesu mu�ki Glinjani Srbi iz čistog mira one svibanjske
noći odvedeni iz kuća, digli su ih usta�e iz kreveta i poklali. Tko će
posle toga vjerovati."
�
Na Grabovačkoj
poljani iza �elezničke stanice, nedaleko od Sokolskog doma, bio je
stacioniran ratni logor za usta�ke jedinice, sabirno mesto i poligon
surove smrti za pohap�ene ljude.
Prema
svedočenju uhvaćenog usta�e Ivana Mu�kona iz Petrinje, pred komisijom za
ratne zločine, zabele�eno je:
�Komandno
jezgro kaznene ekspedicije na Grabovcu sačinjavali su visoki hrvatski
du�nosnici: Eugen Kvaternik - Dido, zapovednik UNS-e za NDH, Bo�idar
Cerovski zapovednik usta�kog redarstva u Zagrebu, Ivan Turki komandant
usta�kih postrojbi sa Prijekim sudom, Dragutin Imper predstojnik Gline,
Dr. Mirko Jerec veliki �upan". Ivan Mu�kon u svojoj izjavi koju je dao
pred komisijom za ratne zločine, imenovao je veći broj poznatih usta�a
iz Gline i Petrinje, koji su na Grabovačkom strati�tu, svirepo mučili
svoje �rtve pre ubijanja.
�Mrcvarenje
privedenih Srba nije bilo ni za gledanje ni za slu�anje", izjavilo je
pred komisijom nekoliko pre�ivelih svedoka tog u�asa: Ani�a �teković,
Stevan, Petar i Janko Jekić, Petar Stanković, Buda Popović, Jovan Orlić
i Vasilj Nevajda (njihove izjave delimično su redigovane). Svi ljudi
koje su usta�e dovele na Grabovac, morali su da sede na zemlji okrenuti
prema velikim grobnicama, ne sluteći da će njihovu nasilnu smrt usta�e
ispratiti bučno i veselo uz muziku i narodne pesme... Između bivaka i
kaznene ekspedicije i iskopanih jama, bio je tambura�ki orkestar sa
�enskom pevačkom grupom. Pristigli su pevajući i u svečanim �okačkim
no�njama - kao da su do�li na smotru narodnog stvarala�tva.
Uz razigrano
kolo sa alkoholisanim d�elatima, pesme i �enlučenja, počela je i
likvidacija - na smrt osuđenih Srba.
Jedan konjanik
je u galopu dojahao ispred usta�kih �atora s povijenim telom prema
konjskoj grivi, i kamom u ispru�enoj ruci - kao da je bio pod Sigetom!
Taj je juri�nik skrenuv�i sa �ljunkovite ceste, dovukao za sobom
oguljeno telo učitelja Matijevića - sa privezanim rukama za tegleći
vagijer!
U ve�tini
mučenja posebno su se istakle čuntićke i petrinjske usta�e: Ive �arića,
Duje Krpana, Ive Sverine, Mate Mrvića... Kasapili su na Grabovcu Đuru
�tekovića, solunskog dobrovoljca. Odsekli su mu jednu a zatim drugu ruku
do lakta, isto tako i obe noge do kolena. Đuro je neartikulisano
zapomagao da ga ubiju -ali mu tu milost nisu učinili.
Tako je taj
borac sa Kajmakčalana iz Prvog svetskog rata, okončao svoj �ivot u
Drugom svetskom ratu umirući kao �ivi �torzo". Pavelićevi �mesari"
u�ivali su u kasapljenju čoveka pred očima njegovog maloletnog sina
Janka. Mali�an je od toga prizora onemeo.
Takav sadizam
je bio perverzniji čak i od onog kada je Jakub pa�a - posle Krbavske
bitke - zarobljenom banu Derenčinu kod svakog obroka stavljao na trpezu
i odsečenu glavu njegovog sina!
�Dvojica usta�a
su igrala po leđima Nikole Borote, �elezničara, da bi mu ispravili
urođenu grbu." Samo je Nikola znao sa kakvim je bolovima umirao.
Dragutin Labo�, �ef �elezničke stanice u Petrinji, izjavio je pred
komisijom za utvrđivanje usta�kih zločina i ovo "kada sam 26. srpnja
do�ao na Grabovac, Turki mi je rekao - odo�e i va�i �eljezničari, a
Boroti smo "ispravili grbu" (Ivan Turki je bio komandant usta�kih
postrojbi i predsednik Prijekog suda - prim.D.Č.)
Stjepan Pje�ak
je sa svojim usta�ama poubijao iz pu�aka u teme sve kopače na dnu tek
dovr�enih predubokih jama. Naredne �rtve padale su preko njih pod
udarcima sekira, maljeva, no�eva... Bile su to omiljene ubistvene alatke
za mučenje i masakriranje Srba na svim strati�tima Pavelićeve Nezavisne
Dr�ave Hrvatske.
Usta�ki koljači
su na Grabovcu, uz trodnevno orgijanje, stimulisani alkoholom i muzikom,
brutalno poubijali 1200 nedu�nih srpskih civila, a grabovačku poljanu
natopili sa vi�e tona njihove krvi. Zlikovci su po izvr�enom zadatku
egzekutivnog �taba, u svojoj patolo�koj mr�nji prema �rtvama, prekrili
srpske grobove le�evima grabovačkih pasa...
Dopisnik
američke TV mre�e AVS NEWS, Sergej Bodić upitao je (1991) na
konferenciji za �tampu, tada aktuelnog ministra rata Republike Hrvatske,
dr. �imu Đodana - �Da li ste ikada bili na Baniji, i da li znate da je
Ljuban Jednak jedini pre�iveli u pokolju Srba u glinskoj crkvi 1941.
godine, ponovo u sličnoj i jo� goroj situaciji. Kuća mu je demolirana, a
on prinuđen kao pre pola veka da be�i i spasava �ivot od Hrvatske
narodne garde?"
�Gospodine,
odgovorio je ministar rata Đodan, nemojte ovdje �iriti četničku
propagandu!... Taj gospodin kog pominjete 1941. godine imao je a i sada
ima projekat da uni�ti sve �to je hrvatsko."
Bilo bi ovde
izli�no komentarisati zbog čega je nedoklani Ljuban Jednak, nakon 50
godina, po drugi put pobegao između kame i jame, ili pak o nivou
integralne ličnosti �ime Đodana, kao resornog ministra rata Republike
Hrvatske!
USTA�KI ZLOČIN NAD SRBIMA U GLINSKOJ
PRAVOSLAVNOJ
CRKVI BIO JE ISPLANIRAN ZA ILINDANSKI PRAZNIK
�Čujte ovo
starci,
počujte svi
�igelji zemlje!
Je pi ovako �to
ikad bilo u va�e dane,
il' u dane
va�ih otaca?
Recite ovo
svojim sinovima,
Va�i sinovi
svojim sinovima,
a njihovi
sinovi potonjem koljenu."
(Riječ Jahve 1, 2, 3.)
Ilindansku
pesmu i molitvu zamenili su udarci no�eva, maljeva, krikova strave i
u�asa u ovom genocidnom zločinu, nepoznatom u istoriji civilizacije,
izvr�enom na sveti�tu i oko njega. Tada je usmrćeno 1567 ljudi sa
područja Korduna i Banije. Usta�ki �misionari" hteli su pred ikonama,
krstom i oltarom zatrti �ivot, kulturu, duh i veru jednog naroda.
Glavni organizator i inspirator svih počinjenih zločina u
Glini, Banskom Grabovcu, Gornjem Tabori�tu, �u�njaru, Velikom Gracu,
Veljunu, Blagaju, Ivanović Jarku i �ire... bio je dr. Mirko Puk1),
ministar pravosuđa u NDH i visoki usta�ki funkcioneri, dr. Juraj Rebok,
dr. Mirko Jerec, dr. Juraj Devčić, dr. �ime Cvetanović, Ivica Ikica,
Ivica �imek, Matija Ro�anković...
�Svi mu�karci
stariji od 16 do 60 godina du�ni su se prijaviti 28. jula 1941. godine
u općinu Vrginmost, gdje
će ih
dočekati rimokatolički �upnici i prevesti ih u drugu vjeru, i time
sačuvati �ivot. Tko to ne učini bit će li�en �ivota kod svoje kuće. Isto
tako svaki je du�an ponijeti sa sobom biljeg od 25 kuna koji će staviti
na pokr�tenicu."
Tako je glasio
usta�ki poziv na �pokrst".
Srbi kojima je
bio upućen taj zločinački poziv, nisu bili nekr�ten narod, ni četnici ni
partizani, niti su ugro�avali stabilnost NDH. Da bi ljudi spasili svoje
�ivote i postali legalni i za�tićeni podanici, trebalo je da se
�pokrste". Jedan deo Srba odazvao se na konverziju - dok su ostali
dovedeni prinudno. Na�alost, krajnji ishod la�nog usta�kog pokrsta, za
prevarene Srbe, bio je podjednako tragičan.
�Na mnogim
mjestima pokr�tavanje Srba bilo je samo izlika, da se narod lak�e
sakupi, pohvata i pobije, kao �to se dogodilo u Glini, gdje su
sakupljeni narod stjerali u pravoslavnu crkvu i poklali sve od reda."
(�ime Balen: �Pavelić", Zagreb 1952.)
Brojna
svedočanstva o usta�kom terorisanju Srba u Glini dali su njihovi
sugrađani hrvatske nacionalnosti. To su bili časni članovi iz porodica
Bačak, Bak�ić, Despot, Mrgan, Opačić, Prpić, Vejin, Turković, Rukavina,
Kuhar, Kačkov... Značajno je i kazivanje Tome Poropatića (Ivanova),
Hrvata iz Maje pored Gline, o surovosti usta�e Nikola Lipaka -"Čuklje",
koji se javno hvalio kako je u glinskoj crkvi čekićem drobio "četničke"
glave...
Najbitnije
dokaze koje imamo o mučenju i metodama masovnog umorstva srpskih civila
sa Korduna i Banije u Bogorodičnoj crkvi, dobijeni su od dvojice
krunskih svedoka tog tragičnog događaja. Jedan od tih svedoka bio je
nedoklani Ljuban Jednak, koji se, mo�da s Bo�jom pomoći, izvukao iz jame
prepune njegovih mrtvih sunarodnika, a onaj drugi, Hilmija Berberović,
koljač, mesec dana posle �polo�enog mesarskog ispita" u crkvi, uhvaćen
je u Beogradu. Izjave tih svedoka, �rtve i d�elata, autentične su i
zaprepa�ćujuće. Berberović je do�ao u Beograd, ne kao dezerter iz
usta�ke satnije, nego kao instruiran potencijalni ubica
nemačkih
vojnika, jer su glave vojnika vermahta bile vrednovane, u odnosu prema
srpskim glavama - jedan prema sto. Nakon saslu�anja u Specijalnoj
policiji Hilmija je vraćen u NDH- u nove domoljubive �podvige"...
INTEGRALNI TEKST IZJAVE LjUBANA JEDNAKA
SA SVEDOČENjA
PRED ZAGREBAČKIM SUDOM
(�ime
Balen "Pavelić", Zagreb 1952.)
�... On je
metnuo glavu na stol, a usta�e su mu narezale grkljan. �Pjevaj sada".
Kako je on pjevao, krv mu je udarila iz grkljana na 2-3 metra daleko.
Bilo je to svakako jako neugodno svima nama gledati. Kad je krv udarila
prema nama, jedan mi je rekao: �Tako će biti i s nama, jaoj nama." Nato
su usta�e povikali - �Udari ga no�em, majku mu njegovu..." I udarili su
ga 2-3 puta no�em iza vrata, a kada je pao na pod, priskočili su mu
drugi, posebno određeni, koji su mrvili glave. Priskoči�e mu dva usta�e
i smrvili mu svu glavu. Zatim su ga bacili iz crkve na jedan kamion.
Tako je to i�lo
- jedan kamion, pa drugi kamion itd. Kada su gotovo sve u crkvi poklali
i kada broj nas �ivih spao na nas desetak, ja sam bio u jednom kutu
crkve i u jednom času vidim kako nema nikoga u crkvi. Bilo nas je svega
desetak. Pogledam iz kuta prema vratima i vidim usta�e kako iznose
krvave i zakrvavljene ljude... Krv teče svuda po crkvi. Sve je bilo
mirno, cijela crkva bila je osvijetljena svijećama. Ja preskočim na
sreću - i bacim se među zaklane ljude koji su le�ali na podu. Ispru�im
ruke i legnem među njih, a ostalih 5-6 nisu se mogli nikamo sakriti i
tih 5-6 su zatim zaklani.
Za nekoliko
časova počeli su zaklane iznositi iz crkve, jedan, drugi, treći i tako
redom. Ne znam vi�e koliko ih je bilo. Ja sam ostao le�ati. Već su do�li
i do mene. Idu od jednog do drugog i tuku ih no�em. Jedan stane meni na
kičmu i tuče sve oko mene no�em, jednog za drugim, ovako... (pokazuje
rukom). Dođe red na mene, udari me cokulom u glavu i reče: �To je sve
gotovo". Kad dođe malo dalje i vidi jednog �ivog. �Eto, nemojte mene
ljudi, ja sam �iv. Nemojte mene, ja nisam nikome ni�ta kriv". �Dobro",
reko�e usta�e, �di�i se". On im reče: �Pa nemojte mene zaklati, ja nisam
kriv, evo, već su svi ljudi ovdje poklani. Nema vi�e čovjeka koji nije
ubijen". Ja sam malo okrenuo glavu, koliko sam mogao, i vidim tog
čovjeka kako stoji, a ima duge brkove. On ih je i dalje molio, da ga ne
zakolju. Usta�e ga pitaju koga sve ima, a on im odgovara da ima jednu
sestru od 18 godina, a drugu od 22 godine. �Hoće� li meni dati onu
sestru od 18 godina", a drugi pita: �Hoće� li meni dati onu od 22
godine". Kada sam ja opet malo digao glavu, vidio sam kako ga jedan
usta�a dr�i za jednu ruku, a drugi za drugu ruku. Jedan ga pali
svijećom, i vidim -gore mu brkovi. Onda su počeli �ivome paliti oči. To
su bile neizdr�ive muke, mislim najveće muke na svijetu. Kad su mu
spalili jedno oko i počeli paliti drugo, čovjek zaviče, a jedan ga
usta�a tuče kundakom u kičmu. �A jao" vikao je čovjek. Oni su mu i dalje
palili drugo oko, a zatim ga oborili na zemlju i smrvili mu glavu.
Udarali su ga no�em u rebra i svega ga izboli. Kada su mu mrvili glavu,
dijelovi lubanje pr�tili su mu na sve strane i padali po meni.
Već je kamion
po peti puta dolazio po ove ljude. Usta�e su ih iznosili van iz crkve.
Mene su primili jedan za ruke, a jedan za noge i nosili me van. Ni�ta nisam
govorio. Mene su bacili na kamion, na kojemu su poklani ljudi bili
poslagani u tri hrpe, svi potrbu�ke. Kada su mene bacili na treću hrpu,
ona se nagnula i svalila se. Ja sam udario glavom o daske. Po�to je ovaj
kamion bio pretrpan, bacili su me na drugi kamion. Jedan me primio za
noge i vukao me van, tako da sam si sva leđa izgrebao, a kada me je
izvukao, udario mi glavom o kamen da mi je lubanja napukla. Bacili su me
na drugi kamion gdje je već bilo le�ina, a zatim na mene jo� bacili 4-5
zaklanih ljudi. Jedan od zaklanih pao je na mene tako da mi je njegov
prerezani grkljan do�ao upravo na usta. Bilo mi je jako neugodno, jer me
je svega zalila njegova krv.
Krv mi
je tekla u oči, u usta, i niz cijelo tijelo. Jedan usta�a ka�e: �Je li
mrtav? - Mrtav je", odgovori drugi. Pregledali su crkvu, nije li jo�
netko ostao.
Nisu
znali za onu trojicu koja su se sakrila u oltaru. Kako sam kasnije čuo,
ova trojica ostala su u crkvi dva dana, a treću noć popeli su se na
toranj i tra�ili od ljudi vode. Usta�e su na njih pucali i svu trojicu
pobili.
Nakon toga
krenuo je kamion s poklanim ljudima, u kojem sam se i ja nalazio. One
koji su pratili na� kamion, opomenuli su : �Pazite dobro je li tko �iv
ostao. Ako je koji gdje �iv ostao, bolje da se ne vraćate u Glinu''.
Mislim ja, jo�
sam �iv i jo� ima nade da ću �iv ostati. Krenuo je kamion preko Jukinaca
i Prekope, ja malo nadignem glavu vidim kako sjede dva usta�e, �ute i
ni�ta ne govore. Znam da je kamion zakrenuo desno prema Novom Selu. Ja
sam poznavao taj teren. Kamion je krenuo preko njive, a kada se
zaustavio, već su ga dočekali usta�e �trajbari", koji su počeli le�ine
izbacivati iz kamiona. Dotjerali su kamion tik uz jamu, da bi lak�e u
nju izbacivali ljude. Jedna je jama već bila prepuna. Mene su primili za
noge i za glavu i bacili u jamu.
Bio sam zguren,
četiri do pet su mi bacili preko nogu, jedna �enska je davala znakove
�ivota. Ajme, �to sve nisu od nje radili. Silovali su je nad jamom, ona
jauče i viče. �Odakle si ti?" - upitali su je. Ja sam učiteljica iz
Bovića. Onda su je udarili u glavu i ona padne u jamu. Kada, jedan ka�e
drugome: �Ajde, ka�e, da nema zlatni prsten, to će se dati prodati" I
jedan siđe, nađe na lijevoj ruci prsten i reče: �To će se dati prodati."
Tamo nad jamom stajali su usta�e i tukli s čekićem i sjekirama. Dođe
jedan kamion, pa drugi, pa treći, pa četvrti. Moglo se samo čuti gdje
čovjek rida: �Joj, djeco moja, joj, majko moja, pa nikom nisam ni�ta
kriv". Napola �ivoga udarali su jedan do dvaputa sjekirom ili čekićem.
Nisam mogao vidjeti koliko je jama dugačka, nego sam samo čuo jauk
ljudi. Kada su te istrpali iz kamiona, dolaze novi. Tu su tri jame jedna
do druge. Jednu su natrpali punu, gdje nisam bio. Poda mnom je bilo oko
100 ljudi. Preko mene le�ali su četiri do pet. Slu�am ja: umirilo se
sve, ni�ta se ne čuje. Ja malo okrenem glavu i vidim da se ne�to miče i
čujem gdje jedan usta�a govori: �Slu�ajte, ljudi, neće oni svi stati tu,
treba njih prebaciti u drugu jamu i trebat ćemo ih slo�iti lijepo, da ih
�to vi�e stane". Tu dva dođo�e pa poče�e odnositi. Dođe red i na one,
koji su bačeni meni preko nogu. Bace jednog, drugog i trećeg, a jedan
koji je bio na donjem kraju, taj se micao: �Majku im... evo ih �ivih,
pucaj u onaj
ćo�ak".
Garili oni dva do tri puta i jedan mene pogodi u nogu. Udari se (svjedok
pokazuje mjesto iznad koljena, gdje je bio ranjen), vidim ja, ide krv
niz nogu. Ja malo poku�am mogu li micati prstima i vidim: dobro, nije
prebijena kost.
Kada su bacali
one s mene, primili su i mene za ruke, da će me baciti na drugi kraj.
Tada su vidjeli da imam debelu ličku majicu. �Ovaj ima dobru haljinicu,
ovo treba svući s njega". Uhvatili su me za ruke i svukli majicu s mene.
Ja sam prestao disati. Okrenuli su mi lice k zemlji i pru�ili noge. Ali
u meni je bila nada da ću odatle �iv izići. Umirim se, a oni izi�li van.
Niti se �to čuje, nitko ne govori. Ja pogledam oko sebe i vidim da se
ne�to miče. Ne znam �to je je li usta�a ili �to. Počela je padati
ki�ica. Vidim netko se �ulja, ja bolje pogledam - ide čovjek na nogama i
rukama. Zgurio sam se, Dođe čovjek i pita me: �Jesi li �iv?" Ne znam
ni�ta tko je, pa se ne javljam. On se opet pru�i dalje u jami.
Kada za
nekoliko, opet ide k meni. Ide na rukama i nogama, dođe k meni i pita:
�Jesi li �iv?" �Jesam". Pa �to ćemo mi: �Slu�aj, bje�mo van". Ja odem u
jedan ćo�ak, a on u drugi. Malo se obazrem -tamo ima 30 do 40 usta�a oko
jednoga i taj im govori. Ja preko te �ice, pa u kukuruz, da čujem �to od
toga. Nisam ni�ta čuo. Onaj drugi nije okrenuo za mnom, okrenuo je u
drugo selo. Njega je rodbina izdala, pa su ga treći dan ubili usta�e. Ja
okrenuo ispod Novog Sela i dođem u Majsku Poljanu ujaku."
FRAGMENTI
IZJAVE HILMIJE BERBEROVIĆA, KOLjAČA SRBA U GLINSKOJ PRAVOSLAVNOJ CRKVI
Istorijski arhiv Beograda UGB IV IV-146/32)
Ubijanje je
vr�eno na taj način �to smo neke udarali pravo u srce, neke klali preko
vrata, a neke udarali gđe stignemo. Ako neki Srbin ne bi bio od prvog
udarca smrtno pogođen, toga usta�e priklali no�em. Za vrijeme klanja
nije gorjela svjetlost u crkvi, već su bili određeni specijalni vojnici
koji su rukama dr�ali baterijske električne lampe i time nam
osvjetljivali prostor. U vi�e mahova desilo se da je neki Srbin naletio
na nas pesnicom, ili pak da je nekoga udario nogom, ali je taj bio odmah
iskasapljen. Za vrijeme ovoga klanja bila je u crkvi velika galama.
Prisutni Srbi vikali su ��ivio Kralj Petar", ��ivjela Jugoslavija",
��ivjela Kraljica Marija", ��ivjela Srbija", �Dole usta�e", �Dole
Pavelić", itd. Klanje je počinjalo u 22 sata uveče, a trajalo je do dva
sata (po ponoći). Za sve vrijeme
dok je posljednji Srbin bio �iv, ove su manifestacije trajale. Ovako
klanje u crkvi desilo se sedam do osam puta, a ja sam učestvovao tri
puta. Za vrijeme klanja svi smo bili toliko uprljani krvi, da se
uniforma nije mogla očistiti, već smo je zamjenjivali u magacinu, a
kasnije se prala. Crkva je poslije svakog klanja prana. Kad se klanje
zavr�ilo, dolazili su kamioni i nosili
le�eve..."
�
Među poznatim
glinskim usta�ama bili su po zlu jo� poznatiji Francek Butorac, mesar,
Joso �inić, mesar, Pavao Kalajd�ić, Anton Gor�eta, Financ �ivčić, braća
Stipo i Nikica Vidaković, braća Pajo, Stevo i Nikola
Kre�talica, Janko Kihalić, �ime Naglić! Neke usta�e su, jo� za vreme
majskih zločina u Glini, otkrivali svoj primitivizam i �hrabrost",
brisanjem okrvavljenih no�eva - jezikom, a u toku julske �Vartolomejske
noći" u pravoslavnoj crkvi, braća Kre�talica i Janko Kihalić vadili su
srca iz umirućih �rtava i poku�ali da ih ispeku u kafani Ljerke Zibar -
�to je ona sa gnu�anjem odbila da uradi. Usta�e Nikola Lipak Čukljo i
Stevo Mulac, takođe su iskazali svoj kanibalski poriv prema glinskim
�rtvama. Ustupili su svoje oranice da se na njima iskopaju grobnice za
poubijane Srbe, da bi se na njima udvostručili prinosi. Tom ogavnom
slučaju nameće se jedan suprotan primer sa ostrva Vida iz Prvog svetskog
rata.
Janus
Janulis, iz sela Agios Mateos, pastir, ali liturgijski obo�en,
preporučio je svojim sinovima da ne obrađuju ono zemlji�te koje pokriva
kosti srpskih vojnika iz Drinske divizije, �to su ostale izvan svoje
domovine. Ta dvojica hri�ćana (Latina i Vizantinca) jasno su pokazala
disproporciju moralnog odnosa prema kultu mrtvih i - kultu zamlje! U
prilog ove moralne razlike, mo�e da se navede jo� jedno poređenje
dvojice prosvećenijih hri�ćana - onih sa �Parnasa"
Posle aneksije
Bosne i Hercegovine, Aleksa �antić se s pesmom OSTAJTE OVDJE humano
obratio ne samo Hri�ćanima - nego i muslimanima-Anadolcima, potomcima
vi�evekovnih okupatora, da ne odlaze sa tih prostora... dok je Mile
Budak svojim kom�ijama Srbima ostra�ćeno klicao s rimovanom pretnjom:
BJE�TE PSINE PREKO DRINE!
Fra Miroslav
Filipović, sotona u mantiji, obećavao je svojim usta�ama indulgencije za
zločine nad srpskim narodom. �Ubijajte, a ja ću vas razrije�iti
grijehova"! On je u osnovnoj �koli u Krivaji poklao male pravoslavne
đake u prisustvu �okiranih muslimanskih i katoličkih mali�ana i njihove
učiteljice Mare �unjik Hrvatice, koja je od u�asnog prizora poludela...
Taj morbidni
koljač, fra "Sotona", pokazao je pred svojim usta�ama ličnim primerom
kako treba ubijati nemilosrdno - i u ekstazi, tako �to je ispio ča�u
punu krvi iz arterija tek zaklanog čoveka, i u ritualnom zanosu
izgovorio- "Ala je slatka partizanska krv"! Jasno je stoga, �to je
Pavelić preko takvih i sličnih "fra Sotona" mogao uspe�no da podstiče i
glorifikuje usta�ki varvarizam u NDH.
Fra Dionisije Juričev2)
�ef vjerskog odjela u vladi ND Hrvatske,
je blagosiljao usta�e pred polazak na likvidaciju Srba: �Koljite ih po
crkvama da izgube vjeru u Boga!" I ubijali su ih po pravoslavnim crkvama
u GLINI, KOLARIĆU, SADILOVCU, DOBROM SELU, ZBORI�TU, VELIKOJ KLADU�I,
DRAKSENIĆU... i poru�ili oko 700 crkvenih objekata do kraja Drugog
svetskog rata. �tedeći municiju, usta�e su za brutalno ubijanje svojih
�rtava, radije koristile sekire, kame, maljeve, testere...
Italijanski
pisac C.Malaparte je u svom romanu KARUTT (Vallecchi Editore S.p. A.
Firenze) u svojstvu ratnog dopisnika, opisao slu�beni susret sa
poglavnikom dr.
Antom
Pavelićem 1941. godine. Malaparte je na poglavnikovom pisaćem stolu
video kotaricu od vrbovog pruća sa oči�ćenim ostrigama - tako mu se
učinilo. �To su ostrige iz Dalmacije? - upitao sam poglavnika. Ante
Pavelić di�e poklopac pokazujući mi te plodove mora, tu ljigavu i
pihtijastu masu ostriga, reče sme�eći se na onaj njemu svojstven način:
- To je poklon mojih vjernih usta�a: ovdje ima dvadeset kilograma
ljudskih očiju".
Svi takvi
sado-zločinci, kanibali i nekrofili, koji su u�ivali u predsmrtnom
mučenju svojih �rtava, kao i i oni koji tako rade i danas, pripadaju
ljudskom rodu samo antropolo�ki - dok je njihov mentalni supstrat ispod
nivoa reptila. Bez obzira da li takvi zločinci dolaze iz Zagreba ili
Tirane, Va�ingtona ili Beograda...
Po zavr�etku II
svetskog rata, u Hrvatskoj je počelo uni�tavanje svekolikih tragova
usta�kih zločina koji su preostali iz vremena Pavelićevog fa�ističkog
terora.To je nesumnjivo pokazala i Komisija za ratne zločine kada je
radila na ekshumaciji glinskih �rtava na prekopskim njivama 1947.
godine. Za to iskopavanje bili su anga�ovani
i me�tani iz hrvatskih sela, Prekope, Kihalca, Had�era, Marin
broda.
Zameralo se tada članovima te Komisije, a mnogo vi�e
ne�to kasnije, �to su tako značajnu ekshumaciju obradili
neprofesionalno, povr�no - i bez naučne akribije. Sem prebrojavanja
�rtava i njihovog prenosa u glinsku kosturnicu, nije napravljen nijedan
foto-zapis za istorijsku građu. Naknadno se pokazalo da to nije bio
slučajan propust! Ekshumirane �rtve su i numerički bile nepotpune, jer
je četvrta grobnica ispod Had�era ostala neotkrivena, pa ona i dalje
"pothranjuje" �itarice na njivi potomaka Nikole Lipaka-Čuklje, ili
Stjepana Mulca. Zapremine tih jama koje su napunjene iskasapljenim
srpskim telima, nisu bile ispod 150 m3.
Za�to tada članovi Komisije, ni anga�ovani hrvatski seljaci, i tu
grobnicu nisu locirali - a mogli su? Lakonski odgovor na ovo pitanje
mogao bi se svesti najvi�e u dve reči - nisu hteli, ili - nisu smeli.
Regionalnim
komisijama za utvrđivanje zločina u Drugom svetskom ratu bilo je
preporučeno (1948.) ispred vlade FNRJ, da obustave dalja istra�ivanja, a
da prikupljene dokazne materijale arhiviraju pod oznakom DR�AVNA TAJNA!
Od tog vremena je,
na
terenu i drugde, nastavljeno intezivnije brisanje i prekrajanje
istorijskih svedočanstava o počinjenom usta�kom teroru nad golorukim
srpskim narodom u NDH-naročito onom u glinskoj pravoslavnoj crkvi! A u
Glini su jo� tada, na samom gradskom omfalosu, �trčale podkorovljene
crkvene ru�evine kao vidljivi tragovi besprimerne ljudske tragedije!
Dodatno je bilo
nehumano
i zloćudno istrajavanje vodećh
zvaničnika Hrvatske, da glinsku istinu i ispoljeno arhajsko divlja�tvo
Pavelićevih d�elata podupiru strategijom zaborava
- umesto da su to okrvavljeno svetili�te dostojno obele�ili kao
podsetnik za istorijsko pamćenje!
Nije ostalo
nepoznato, da su svi tada�nji odgovorni činioci, kojima je fenomen
glinske tragedije bio predmet za razmi�ljanja, bili u sukobu sa dilemom:
Kako obele�iti - ili prikriti tu srpsku
Golgotu? Da li o njoj reći punu istinu - ili je krivotvoriti?
Povodom
desetogodi�njice tragičnog događaja na tom svetom mestu, na inicijativu
Saveza boraca NOR-a Op�tine Glina, to crkvi�te je bilo oči�ćeno do
temelja, a delovi preostalih zidova su konzervirani. Predlagano je tada,
da se identifikuju sve �rtve usta�kog masakra Srba - na prekopskim
poljima i onih u glinskoj crkvi, a da se njihova imena odliju u bronzi i
postave na apsidni prostor - kako 6i se dobilo autentično Spomen
obele�je.
Takvu
racionalnu ideju iz Gline, zakočili su na početku moćnici iz "senke"
partijskog vrha Hrvatske, s napomenom da jo� "nije
trend" za obele�avanje spomen mesta �rtvama
fa�ističkog
terora, pogotovo ne bez saglasnosti Saborskih foruma Hrvatske. Zagreb je
u međuvremenu nametnuo svoju viziju memorijalnog re�enja, koje će biti
usklađeno sa tobo�e urbanističkim planom o prostornom uređenju naju�eg
gradskog
jezgra.
Razumljivo je
�to je Zagreb stopirao Glinsku inicijativu, jer bi zasigurno te
konzervirane crkvene krhotine vi�e smetale političarima - nego
urbanistima.
Odlučujući
faktori sa vi�eg mesta uzurpirali su ceo kompleks crkveno-pravoslavnog
zemlji�ta, kao simbol stradanja srpskog naroda, i uklonili sa njega sve
materijalne ostatke, tako besprekorno, da ni savremeni "�liman" ne bi
uspeo ni sa geoelektronskim skenerom da detektuje da je na tom mestu
ikad postojalo neko svetili�te - izuzev onog koje se, kao svedočanstvo,
nalazi jo� samo na arhiviranoj katastarskoj mapi iz XIX veka.
Na prekopanom
crkvi�tu izgrađen je i otvoren Spomen-dom 1972. godine, a ispred
njegovog ulaza je bila postavljena Augustinčićeva skulptura "Majka sa
djetetom" - valjda, kao personifikacija "novog �ivota"... Idejno, ni
jedno od ta dva znamenja nije evociralo tragizam srpskih parohijana koji
se dogodio u njihovoj crkvi - zbog čega, mo�da ne bi trebalo sumnjičiti
njihove autore. Jer sa glinskim memorijalnim obele�jem, samovoljno su
manipulisali predestinirani hrvatski nacionalisti. Te mračne snage iz
političkog �ivota, doprinele su tome �to je Spomen-dom (za nespomeničke
namene) izgrađen na oltarskom mestu biv�e pravoslavne crkve, i �to je
uva�eni maestro Augustinčić ostao neobave�ten o tome da će njegov kip
"MAJKA SA DJETETOM" "krasiti" najkrvavije banijsko strati�te u Glini. A
da je to autoru te skulpture bilo predočeno od Zagrebačkih naručilaca,
verovatno da on tu bronzanu "Majku" ne bi odenuo sa jasnim
etnografskim oznakama iz hrvatskog Zagorja.
Očigledno je ,
da se ta provokativna "Zagorka" nije slučajno preselila na Baniju da 6i
"naricala" za glinskim mučenicima, nego zato da bi prenela jasnu poruku
kako će u buduće na tim prostorima ZAGORKE rađati decu - a ne one majke
sa
pregačama!
Regionalni
Zavod za za�titu spomenika kulture iz Zagreba, uneo je to podmetnuto
idejno re�enje Spomen-obele�ja iz 1972,godine u registar spomenika s
nazivom MJESTO STRADANjA NARODA! Pod zavedenim brojem 391 nema �irih
podataka o tome koji je to narod stradao, na koji način, u kolikom
broju, od koga - i konačno ZA�TO?
IZ REZOLUCIJE
EVROPSKE UNIJE 1993. GODINE
Na poku�aj
prećutkivanja zločina nad delovima bilo kog naroda u Drugom svetskom
ratu, Evropska unija je donela Rezoluciju 1993. godine, koja nala�e svim
vladama da ne kriju ni jednu činjenicu, niti bilo �ta �to prikazuje
nacistička nedela.
Svaka zemlja bi
morala čak da predvidi i zakonske kazne za one koji negiraju postojanje
zločina u Drugom svetskom ratu, koji umanjuju, prikrivaju ili koriste
simbole iz tog rata.
Da li
je
tragičnije ako o tome neke vlade nisu ni�ta znale, ili da su znale, a
nisu po�tovale.
Nemareći za
naloge EVROPSKE UNIJE, u Tuđmanovoj RH ni jedna preporuka iz ove
Rezolucije nije bila prihvaćena - mada za to ima istorijskih činjenica
na pretek. Da li su one bile izostavljene
zbog nespremnosti novih vlasti da se suoče sa endehazijskom mračnom
pro�lo�ću, ili iz nekih drugih razloga, svejedno je. Stoga nam se nameće
pretpostavka, da odgovorni faktori u toj dr�avi i dalje oklevaju da
donesu normirani zakon s kojim bi se sankcionisalo poricanje i
favorizovanje
usta�kih zločina, kao i upotreba njihovih insignacija.
Re�imsko
skrivanje istine o planiranom genocidu nad srpskim narodom na tlu NDH u
Drugom svetskom ratu, nesumnjivo je olak�alo Tuđmanu i hrvatskom
Vrhovni�tvu da ga ponove i okončaju u "Domovinskom ratu" 1991 - 95.
godine. Samo tokom vojne operacije "Oluja" izvedena je nasilna
deportacija - fizički i metafizički - preko 250 000 obespravljenih
srpskih civila "ispred
nosa" pasivnih vojnika UNPROFOR-a. Na�alost, ovaj zločin nije optu�en,
nije ka�njen pa čak ni prekoren od Međunarodne zajednice, �to upućuje na
onu uvek aktuelnu Trazimahovu tezu: "da pravednost nije ni�ta drugo nego
korist jačega"!
Ovaj masovni
egzodus, bez presedana u istoriji civilizovanog sveta, u etnički
kroatizovanoj republici se do�ivljava kao zavr�ni čin - sausa finita est
- "povijesne te�nje hrvatskog pučanstva" za svojom suverenom dr�avom -
ali bez
Srba!
Skandaloznim
falsifikatima se preinačuju i umanjuju neporecivi dokazi o
pojedinačnim
i masovnim �rtvama usta�kog terora. Ne samo u konc - logorima, nego i na
onim preoranim, zabetoniranim i
preoblikovanim
srpskim gubili�tima na svekolikom zemljopisnom prostoru ratne i
posleratne Hrvatske.
Da bi se bar
donekle naslutile dimenzije tragike srpskog naroda u NDH, nu�no je da se
pomenu makar neka mesta i lokaliteti usta�kih zlodela na kojima su oni
ubijali - bez hri�ćanskog milosrđa, ljudskog dostojanstva i vojničke
časti:
Glina, kompleks
logora Jasenovac, Gradina, Prekopa, Grabovac, Topusko, Golubnjača,
Kolarić, Draksenić, Drakulići, Dobro selo, Velika Kladu�a, Zbori�te,
Sadilovac, Palanči�te, Motike, Jadovno, �aranova jama, Prebilovci,
Veljun, Mistra, Dubičke krečane, Gudovac, �tikade, Divoselo,
Donja
Suvaja...
Pavelićeva
fa�istička vojska u Sisku je ubila i bacila u Savu preko 500 srpskih
civila 4. maja 1945. godine, samo par dana pre zvanične kapitulacije
Nemačke. Međutim, to nisu bili i poslednji
usta�ki zločini!
Sva srpska
strati�ta koja su topografisana na prilo�enoj karti usta�kog genocida,
mogla bi se simbolički nazvati zajedničkim imenom - SRPSKE GOLGOTE -
iako se ta mesta međusobno razlikuju po toponimima!
A da je
zata�kavanje i prećutkivanje naci-usta�kog bezumlja takođe zločin, i da
ono ne mo�e zauvek ostati hermetično, vidi se i na kraju ovog osvrta na
izvedene preporuke iz Rezolucije EU.
�Pre neki dan
na�ao sam se u dru�tvu mlađih ljudi
gdje se pored
ostaloga razgovaralo i o Blajburgu.
Kada sam
spomenuo stravičan pokolj Srba u glinskoj crkvi,
ustanovilo se
da nitko od njih nije ni čuo
za taj zločin
bez presedana. Eto, to me ponukalo
da na 61.
godi�njicu toga zločina podsjetim na svu njegovu
svirepost, a
imajući na umu onu latinsku: historia magistra vitae est, ali i saznanje da se historija i ponavlja". (Fragment iz napisa J. Potočnjaka
�Pokolj Srba u
Glinskoj crkvi", Hrvatska ljevica 2002.)
U ovoj
monografiji su objedinjena delimična ali autentična svedočanstva o
masovnim usta�kim zločinima nad Srbima iz Gline, Vrginmosta, Bosanske
Dubice i drugih mesta iz njihove okoline.
Ova
katalogizacija nedu�nih stradalnika je samo deo jednog poglavlja "Srpske
knjige mrtvih" koja je pripremljena s namerom da podseća Srbe sa Korduna
i Banije i Bosanske krajine, na svu tragiku njihove sabraće, koju su
fanatizovani Pavelićevi d�elati poubijali u vremenu fa�ističkog poretka
NDH 1941.-45. godine.
Na�alost
pravosuđe FNRJ i federalne jedinice republike Hrvatske nije osudilo
kvinsli�ku NDH za počinjene zločine genocida. Naprotiv, istinu o
usta�kom istrebljenju srpskog naroda u ratu -AGITPROP CK KPJ i KP
Hrvatske decenijama su tu činjenicu zatirali u miru. Ni dana�nje
jugoslovenske vlasti ne mogu se osloboditi nasleđenog potiskivanja
dokaza o svirepom usta�kom teroru nad srpskim �ivljem, niti su
zainteresovane da javno prezentiraju raspolo�iva i neoboriva
svedočanstva o zločinu protiv čovečnosti. Takav nemar, one prethodne i
ove aktuelne vlasti, ide na ruku kloniranim hrvatskim �ovinistima koji
negiraju, i bri�u �do beline hartije" sve tragove genocida, kako one iz
Drugog svetskog rata tako i iz ovog �domovinskog" 1991-1995. godine -
kao da zločina nad Srbima u Hrvatskoj nije ni bilo!
U periodu
osamostaljivanja Republike Hrvatske, na njenim je prostorima dignuto u
vazduh oko 4000 spomenika borcima NOR-a i civilnim �rtvama. Nije ostalo
po�teđeno ni ono monumentalno obele�je �to je bilo posvećeno senima
poklanih Srba u glinskoj pravoslavnoj crkvi, koje je
izgrađivano sa prekidima od 1990 -1995. godine,
To obele�je,
tek �to je bilo postavljeno, otkriveno i prigodno osve�tano - minirano
je samo nekoliko dana kasnije.
Taj vandalski
čin je izvela hrvatska oru�ana sila početkom "Oluje"
u avgustu 1995. godine, Sa spomenikom uni�tene su i
bronzane ploče sa imenima 2000 masakriranih Srba u Prekopi i glinskoj
crkvi.
Identifikovane �rtve na tim pločama su posle 54 godine podupiranog
zaborava - prvi put bile dostupne javnosti svega nekoliko dana.
Neemancipovani reditelji i izvođači ovog duhovnog genocida, koji su
rafalima i bombama razneli 80 bronzanih ploča u Glini - ne razlikuju se
od onih ekstremista - koji su tih dana u Zagrebu, uni�tili 40.000
kompleta JUGOSLOVENSKE ENCIKLOPEDIJE!
Tuđmanovo
shvatanje demokratije u odnosu prema srpskom narodu u Republici
Hrvatskoj, i na takav način se nedvosmisleno potvrdilo kao ONOMATOPEJA
Pavelićeve ND Hrvatske.
�
Na�i preklani
mučenici nas obavezuju da o njihovoj tragediji govorimo, da je
opisujemo, da je ne zaboravimo, da je obele�avamo kao vizuelnu opomenu -
da se ne bi ponovilo sutra ono �to je bilo juče.
Tragične
događaje iz na�e zajedničke pro�losti mi ne mo�emo izmeniti - ali ih
mo�emo dostojno obele�iti, ako ne u ud�benicima, onda makar
odgovarajućim "krajputa�ima", koji počinioce zločina neće amnestirati -
ali, ni okriviti one koji u njemu nisu učestvovali.
��
Srbi u
Hrvatskoj su bili ravnopravan narod sve do Saborskog izglasavanja novog
Ustava 1990. godine, koji ih je stupanjem na snagu, degradirao na nivo
nacionalne manjine.
Pri tom
je, ne
slučajno, zanemarena bitna istorijska činjenica, da je zapravo ba� ta
srpska "manjina" kroz četvorogodi�nju borbu protiv fa�izma doprinela da
se kvislin�ka NDH "bezgre�no" prestroji iz Hitlerovog tabora u
Demokratsku dr�avu Hrvatsku.
Pet
godina posle dono�enja Ustava (1995.) Hrvatska armija je u sadejstvu sa
paravojnim jedinicama i stranim plaćenicima, pod �iframa BLjESAK i
OLUJA, izvr�ila munjevit napad (Hrvatski blickrig) na Zapadnu Slavoniju,
Baniju, Kordun, Liku i Kninsku krajinu s ciljem da se sa tih prostora
zauvek protera srpsko stanovni�tvo.
U TOKU ORU�ANE
AKCIJE OLUJA OKONČANO JE ETNIČKO ČI�ĆENjE REPUBLIKE HRVATSKE, A "OLUJNI"
5. AVGUST 1995. GODINE INTABULIRAN U DR�AVNI KALENDAR KAO NAJZNAČAJNIJI
DOGAĐAJ U HRVATSKOJ POVJESTI (POSLE NjENOG PADA POD VLAST UGARA 1097.) I
SLAVI SE KAO NACIONALNI PRAZNIK POD BAROKNIM NAZIVOM -
DAN
DOMOVINSKE ZAHVALNOSTI.
IKONOSTAS
AKADEMSKOG SLIKARA
PAVLA
SIMIĆA (1818-1876)
UNI�TEN U
GLINSKOJ CRKVI
Tokom četiri
godine svoje vladavine usta�ka Nezavisna Dr�ava Hrvatska ispoljila je
monstruoznu aktivnost totalnog genocida: uni�tavanje srpskog naroda i
njegovog istorijskog postojanja.
Takvu
zločinačku delatnost nije ispoljila ni nemačka okupatorska vojska u
Srbiji. Tragični događaji u srpskim crkvama u NDH, posebno u Glini,
imali su, dakle, dva vida genocida: 1. Klanje Srba u hramu, 2.
Uni�tavanje hrama kao srpskog pravoslavnog spomenika kulture.
U glinskoj
crkvi uni�ten je ikonostas i zidni �ivopis Pavla Simića, jednog od
najznačajnijih srpskih slikara 19. veka.
Pavle Simić je
rođen u Novom Sadu gde je posle zavr�enih slikarskih studija na bečkoj
Akademiji imao stalni atelje sa saradnicima. Osnovne slikarske pouke
primio je od poznatog baroknog slikara Teodora Ilića Če�ljara prilikom
njegovog slikanja ikona za oltarsku pregradu u Staroj Kanji�i. Kraće
vreme je radio u ateljeu Talijana Alojzija Kastanje koji je dr�ao
slikarsku radionicu u Novom Sadu. Posle ovih priprema upisao je studije
u Beču, gde je već na trećoj godini odlikovan slikarskom nagradom barona
Gundla. Simić je na studijama proveo pet godina, a potom se nastanio u
Novom Sadu. Prvi veći slikarski rad je njegov ikonostas u mestu Rumenka
kraj Novog Sada. To delo je dobro primljeno u Bačkoj i Sremu a potom se
njegova slava �irila i po ostalim oblastima Karlovačke mitropolije.
Slikao je ikonostas u manastiru Kuve�dinu, Đurđevu, Senti, Novom Sadu
(Nikolajevska crkva), Ba�aidu, manastiru Orahovici u Somboru i u jo�
nekim mestima.
Ugovor i
predračun za slikanje ikona za ikonostas u Glini sklopio je sa Crkvenom
op�tinom 5. avgusta 1866. ali je slikarski rad zavr�io 1872-1873.
Duborezbariju ikonostasa izradio je novosadski majstor ove ve�tine Nemac
Josif Kistner a Pavle Simić je, takođe, sve ikone naslikao u svom
novosadskom ateljeu.
U Simićevom
predračunu navedene su ikone koje je slikao za glinsku crkvu, i taj
popis je sada jedini dokument o sadr�aju oltarske pregrade, pa ga ovde
donosim u izvodu: �...u gornjem spratu Raspjatije, sa obe strane
Bogorodica i Jovan Bogoslov i 12 apostola, a pod krstom Molenije.
Praznične ikone:
Ro�destvo Bogorodice, Kr�tenje Hristovo, Vaskrsenje Hristovo,
Vaznesenje, Silazak svetog Duha, Preobra�enje. Praznične ikone: Isus
Hristos, Bogorodica, Sveti Nikola, Sveti Jovan. Vi�e dveri Tajna večera.
Na prestonim ikonama: Uspenje Bogorodice, Rođenje svetog Jovana,
Vozdvi�enje časnog krsta i Vavedenje Bogorodice. U soklu ispod prestonih
ikona, Hristos i Samarjanka, Put u Egipat, Usekovanje glave Jovana
Preteče, Čudo svetog oca Nikolaja. Na carskim dverima Blagovesti,
Bogorodica i arh. Gavril. Na pevnicama: Car David i Jovan Damaskin. U
episkopskom tronu: Sveti Sava." Osim ikonostasa, Pavle Simić je naslikao
i dvanaest prazničnih-celivajućih ikona. Na prvom svodu ispred
ikonostasa naslikana je velika zidna kompozicija Sveta Trojica, a u
oltarskom prostoru, takođe, zidna kompozicija Silazak svetog Duha.
Iz ovog sa�etog
pregleda umetničkog sadr�aja crkve u Glini saznaje se da je ona
predstavljala malu galeriju srpskog crkvenog slikarstva epohe
romantizma. Zločin u crkvi u Glini pripada istoriji ovoga grada ali i
istoriji srpske umetnosti. U toj crkvi, najvećoj stradalnici srpske
ratne sudbine, uni�teni su �ivoti ljudi, ali su uni�teni i njihovi
preci, matične knjige rođenih, venčanih i umrlih, bogoslu�bene knjige i
veličanstven ikonostas Pavla Simića.
IZMEĐU DVA
ZLOČINA
Spomen-obele�je
u Glini ima dosta sličnosti sa zidanjem Skadra na Bojani, samo �to je
ono legenda a ovo stvarnost u kojoj je licemerje vrhunska odrednica.
Zna se da je u
glinskoj crkvi presvete Bogorodice u vreme od 28. jula do 3. avgusta
1941. godine izvr�en zločin genocida, kada je 1567 građana srpske
nacionalnosti iz okolnih mesta prevarenih da idu na pokrst li�eno �ivota
najbanalnijim klanjem.
Na lokaciji u
glavnoj glinskoj ulici sagrađena je 1826. godine pravoslavna crkva
Presvete Bogorodice u kojoj su obavljani verski obredi do leta 1941.
godine kada su hrvatski ekstremisti toga doba - usta�e, izvr�ili
pomenuti zločin, crkvu zapalili i poru�ili. Lokalne vlasti, su po
dobijenim instrukcijama preko Op�tinskog komiteta Saveza komunista
organizivale ru�enje crkvenih ostataka, zajedno sa temeljima, kako bi se
izbrisao svaki trag postojanja verske svetinje.
Sticajem dobrih
okolnosti mene su 1960. godine kao vajara, a prvenstveno kao zemljaka,
pozvali da na brdu Pogledić, glinskoj periferiji, osmislim spomenik
palim borcima, lugarima Hrvatske.
U to vreme
sekretar komiteta Komunističke partije u Glini bio je izvesni drug Gojko
�teković
koji me
je zamolio da napravim nekoliko varijanti predloga za spomenik �rtvama
pokolja u pravoslavnoj crkvi iz 1941. godine.
Uradio sam
četiri varijante koje su bile, kao makete, izlo�ene ispred op�tinske
zgrade. Vođeni su u nekoliko navrata razgovori o izgradnji spomenika sa
ljudima iz raznih struktura, ali do konačne odluke
nije
do�lo. Na kraju je preovladalo mi�ljenje da je bolje i korisnije
izgraditi utilitarni objekat na tom mestu a ne spomenik koji bi svojim
likovnim elementima mogao da iritira javnost.
I tako je u
vreme trajanja �hrvatskog proljeća" sedamdesetih godina dvadesetog veka,
tačnije 1972. godine na crkvi�tu, ali dosta uvučeno unutar
porte,
sagrađen Spomen-dom sa nizom utilitarnih sadr�aja. U pamćenju nekih
ljudi koji su prisustvovali ceremoniji svečane predaje Doma kulture
javnosti, ostale su reči tada�njeg visokog funkcionera Komunističke
partije Hrvatske Savke Dapčević-Kučar kada je nakon svečanog govora
izrekla: �Sad mo�e da počne đuskanje". I đuskanje je počelo na tom
svetom mestu i jo� uvek traje.
Dosta kasnije,
ili tačnije, u leto 1984. godine, neki novi mladi ljudi koji su se
usudili
da
razbiju zid ćutanja o događaju iz 1941. godine, odlučili su se da budu
uporni i da to sveto mesto, koje je 1941. godine bilo pretvoreno u
klanicu nevinih ljudi čija je jedina krivica bila �to su Srbi i
pravoslavci, obele�e vidljivim likovnim znakom nezaborava.
U saradnji sa
slikarom Draganom Čubrićem, koautorom takođe zemljakom iz Velikog
Gradaca, vajarkom
Mirom
Juri�ić i arhitektom Jovanom Rosićem, na zahtev Odbora za izgradnju
Spomen-obele�ja, uhvatio sam se u ko�tac sa novim - starim problemom.
Skoro tri godine je trajao rad na izradi idejnog projekta koji je
komisija Sabora Socijalističke Republike Hrvatske uporno kritikovala i
menjala, vr�eći skoro neskrivenu opstrukciju u nadi da ćemo svi mi
odustati. Mi nismo
odustali
i na kraju je iskristalisana konačna verzija koju su "svi" prihvatili.
Do�li smo do jednog čistog sakralnog re�enja, humaniziranog kompleksa -
nekropole �to je izrazilo esenciju univerzalnog, srećno nađenog odnosa
oblika i formata, neutralnim formama koje bez agresivnosti rečito govore
o posledicama nasilja i zla.
Re�enje
Spomen-obele�ja prostorno je pratilo tlocrt nepostojeće crkve.
Na
određenoj udaljenosti od ulice postavljene su �Dveri", dvodelna
skulptura koja asocira ulaz u crkvu. Svojim izra�enim vertikalizmom,
svojom usmereno�ću (te�nja ka zbli�avanju), svojom arhitekturalnom
građom sa dovoljno jasnim asocijacijama na figurativnost, dakle, svim
tim sadr�ajima, likovnim i misaonim, skulptura "Dveri" poprima oblike
simbola uz to �to je i stvarni objekat, ostatak dveri jednog
nepostojećeg hrama, mesto sećanja, poni�tavanje zaborava. "Dveri" svojim
dostojanstvenim rastom postaju prolaz iz spoljneg svakodnevnog sveta u
unutra�nji svet memorijala, prolaz osećajni, misaoni i stvarni.
Nakon ulaska
kroz "Dveri" bočno od depresije amfiteatralnog trga postavljena su dva
razuđena zida, "zidovi narikača". Karakteristika ovih horizontalnih
skulptura u odnosu na �Dveri" je dramatičnost koja je postignuta
umno�avanjem oblika, transponovanih figura narikača čime se simbolički
ostvaruje osećanje neumitnosti stra�nog događaja. U ni�ama ovih zidova
kao na grudima narikača postavljeno je oko dvadeset kvadratnih metara
bronzanih ploča sa reljefnim slovima i imenima 1567 �rtava zločina u
glinskoj crkvi.
Kroz centralni
deo kompleksa Spomen-obele�ja postavljena je crna granitna staza, "staza
tuge", koja u svom toku polazi od ulice pa sve do kraja ulaznog hola
zgrade Spomen-doma. Na taj način granitna staza prostorno povezuje
elemente eksterijera Spomen-obele�ja sa enterijerom čime se ostvaruje
jedinstvena sinteza u spomeničkim re�enjima.
Zavr�ni deo
memorijalne kompozicije sme�ten je u centralni hol Spomen-doma. Dva
bočna zida kao i centralni apsidni oslikani su scenama inspirisanim
događajima u tehnici mozaika autora mr Dragana Čubrića, slikara. Leva
zidna povr�ina sadr�i masovnu scenu nasilno i na prevaru dovedenih ljudi
na krvavi pokrst a na drugoj strani je slika sa prizorima njihovog
tragičnog okončanja. Na frontalnom apsidnom zidu je likovna kompozicija
sa prikazom poru�ene crkve i stihovima Jure Ka�talana: �Mi znamo kako
rana peče i kako boli no�. Istina je na�a krvlju zapisana", kao i dve
bronzane ploče sa tekstom izjava usta�kog d�elata Hilmije Berberovića i
pre�ivelog svedoka pokolja Ljubana Jednaka.
Na kraju crne
�staze tuge" ispred apsidnog zida postavljena je bronzana skulptura
"Sećanje" čiji je autor vajarka Mira Juri�i.k
Ova ekspresivno modelovana skulptura puna je snage i izvorne inspiracije
i sadr�i jasne asocijacije na mučeničku smrt. Skulptura je u potpunoj
simbiozi sa scenama kojima su oslikani zidovi ovog svojevrsnog
svetili�ta i dobra veza između spolja�njeg spomeničkog ambijenta i
memorijalnog muzeja kao čuvara dokumentarne istorijske građe sme�tenog
na spratu ovog zdanja.
Do 1990. godine
bio je zavr�en bazični deo eksterijera: amfiteatralni trg popločan
granitnim pločama i zavr�ene skulpture "Dveri" i "zidovi narikača" u
čije je ni�e trebalo postaviti vi�e od osamdeset bronzanih ploča sa
imenima �rtava.
Sabor Hrvatske
prestao je da finansira dalju izgradnju pa je tu brigu preuzeo Odbor
formiran u saglasnosti sa upravo progla�enom Republikom Srpskom
Krajinom. Taj odbor je, zahvaljujući gospođi Stani Nid�ović, na razne
načine prikupljao novac kojim je plaćena izrada bronzanih ploča. Taj rad
obavio je mr Ilija Krković, slikar i dizajner, a ploče u bronzi odlivene
su uz znatan popust u umetničkoj livnici "Braća Jeremić" u Beogradu.
Ploče su ugrađene na "zidove narikača" poslednjih dana
meseca jula 1995. godine. A 29. jula 1995. godine na 54-godi�njicu
zločinačkog čina, spolja�ni deo Spomen-obele�ja je bio zavr�en, dok je
trodelna mozaička kompozicija veličine 54 m2
za enterijer ostala u Beogradu i čekala sledeću
priliku da bude ukomponovana, čime bi Spomen-obele�je bilo onako kako je
projektom i zami�ljeno. Toga dana zadu�nu slu�bu Bo�iju slu�io je
patrijarh srpski gospodin Pavle sa grupom crkvenih dostojnika. Nakon
slu�be patrijarh je osve�tao ploče sa imenima �rtava uz prisustvo
velikog broja građana.
Svedočanstvo o
genocidu
Ovom svetom
mestu, Glini, sudbinom je, izgleda, dodeljeno da bude mesto brisanja
tragova i zaboravljanja, mesto u kome se iz generacije u generaciju
događaju zločini nad Srbima i poku�ava dokazati suprotno, da tih zločina
nije bilo. Gospodin Vladimir �eks, visoki hrvatski du�nosnik, u jednom
govoru cinično je konstatovao da je ono �to se desilo pri orgijanju
razularenih hrvatskih nacionalista 1941. godine "napuhani problem" i da
je sve to obična "�idovska izmi�ljotina".
Bilo kako bilo,
Spomen-obele�je je, kao vidljivi dokaz bezumlja ostvarenog 1941. godine,
postojalo svega nekoliko dana. Ovoga puta je nai�la regularna hrvatska
vojska koja je uz ru�enje Republike Srpske Krajine u redarstvenoj akciji
"Oluja", kako su nazvali novi genocidni pohod, poru�ili i tek podignuto
Spomen-obele�je �rtvama genocida iz 1941. godine koji su počinili dedovi
i očevi delatnika.
Na pleća novih
generacija Hrvata natovareno je breme dva uzastopna zločina, onoga iz
1941. godine kada su hrvatski ekstremisti oduzeli �ivote nevinim Srbima
i 1995. godine kada su novi hrvatski ekstremisti u prah pretvorili
sećanje na one �rtve. Posao je obavljen temeljito, zajedno sa temeljima.
Opet ne postoji nikakav trag. Kao �to onda nije bilo crkve, tako ni sada
nema spomenika. Zelena trava nevino raste na tom mestu čuvajući tajnu
kao u onoj legendi kada su joj saop�tene poznate reči
"U cara
Trajana kozije u�i".
Postavlja se
pitanje mogu li događaji u Glini vezani za mesto gde je postojala
pravoslavna crkva presvete Bogorodice do 1941. godine i Spomen-obele�je
1995. godine da se pretvore u tajnu kao u legendi i dokle će to moći da
bude tajna?
1)
Dr Mirko Puk je bio inicijator i autor vi�e pogubnih odluka protiv
srpskog naroda. A sa javnih tribina iz Gline, Kri�evaca i drugih mesta,
slao je srpskom narodu, kao tuđinskom elementu, poruke upozorenja: �Ili
mi se ukloni, ili mi se pokloni! Ili se uklonite milom, ili ćemo vas
istjerati silom!"
... Pola veka kasnije i gospodin �eks, jedan od vrhovnih zakonodavaca u
Tuđmanovoj vladi, takođe je javno pripretio provociranim Srbima, da će
ih umiriti novim Ustavom Republike Hrvatske. Na Saboru 25. jula 1990.
godine na zahtev vladajuće stranke i bez konsenzusa, usvojen je amandman
kojim je izbrisan čl. 1. t. 1 iz prethodnog Ustava, tako da je Hrvatska
definisana kao nacionalna dr�ava hrvatskog naroda, a Srbi su, do tada
ravnopravan narod, svrstani među etničke manjine. Predsednik Tuđman je
�obrazlagao" taj oktroisani ustav da je zasnovan i na Odlukama ZAVNOH-a
iz Topuskog, ali je prećutao kako su Srbi ispali iz tih Odluka. Evo tog
stenografskog zapisa sa Trećeg zasedanja ZAVNOH-a:
DEKLARACIJA
o osnovnim pravima naroda i građana demokratske Hrvatske
1.Hrvatski i srpski narod u Hrvatskoj potpuno su ravnopravni.
Nacionalnim manjinama osigurat će se sva prava na nacionalni �ivot. Za
zemaljsko antifa�ističko vijeće narodnog oslobođenja Hrvatske.
Topusko,
9. svibnja 1944. Tajnik Dr Pavle Gregorik, s. r. Predsjednik: Vladimir
Nazor, s.r."
Narodna vlada Hrvatske će o tome voditi računa i bri�no ostvarivati prvu
tačku DEKLARACIJE...
U
Arhivu Hrvatske u Zagrebu nalazi se oko 27000 izabranih dokumenata o
delovanju ZAVNOH-a, od kojih su selektivno od�tampana četiri toma! A oni
svedoče o velikom doprinosu i uče�ću srpskog naroda u Hrvatskoj u ratu i
revoluciji. Srpski narod je svojim masovnim otporom protiv fa�izma i
usta�kog terora, pomogao progresivnom delu Hrvatske da se kroz NOB
uključuje u antifa�ističku koaliciju. To su istorijske činjenice!
Da nije bilo tako tada bi i onaj nedu�ni deo hrvatskog naroda, do�iveo
zavr�etak Drugog svetskog rata kao neizbe�ni �Flagellum Dei'' - bič
Bo�iji, zajedno sa kvinsli�kom NDH - odanim Hitlerovim saveznikom na
svim frontovima! Fatalni
Rapalski ugovor bio bi i danas na snazi. I onaj Santa Margaretski! Mo�da
bi ju�nije od Istrie i
Fiume, i dalje mogla da se čuje Musolinijeva imperijalna kantilena �Zara
sempre Italiana"!
2)
I
u vreme uravnote�enog su�ivota pre otcepljenja Hravtske u njoj je bilo
katoličkih sve�tenika �to su sledili militarizam fra Dionisija Juričeva,
fra �rospava Filipovoća, Sidonija �ulca, don Anta Zrna, Vlahe Margegića,
fra Tugomira, don Ilije Tomosa...
0
jednom takvom koji je pozivao svoje vernike na euharistiju a
podstrekivao ih na zločin, dala je izjavu Manda Matik iz �titara, koja
je zarobljena u Vukovaru kao pripadnica ZENG-a. Ona je ubila deset
vojnika JNA i zaklala jedno dete. �Nije mi ni�ta skrivio. Dugo sam se
mučila da ga zakoljem. Kada je vidio no�, preklinjao je da mu po�tedim
�ivot. Ne znam koliko je imao godina. Mo�da 10-11. Zaklala sam ga ispred
njegove kuće u Kozaračkoj ulici. Posle sam sa svojim dečkima iz ZENG-a
tepo zakopala u kukuruzi�tu nadomak Borovske ceste...
Nije pro�la nijedna misa a da (sve�tenikj nije pozivao na mr�nju prema
Srbima. �Oni moraju biti uni�teni, ubijeni, zaklani... to nisu ljudi...
neka aeć jednom nestanu sa ovoga podneblja" - govorio bi sve�tenik.
Slu�ala sam ga pa�ljivo i počela da mrzim sve �to je srpsko..."
(Večernje novosgi, 26. novembra 1991)
Bilo bi dobro za vernike ali i za sve�tentsgvo, ako je ovaj slučaj
nečasnog katoličkog propovednika iz �titara, bio samo puka anomalija! |
||||
[novosti] [eparhija] [sv.sava
gk] [episkop] [istorija] [manastir]
Copyright � 2003 Gornjokarlovačka
Eparhija.
|