Intervju Episkopa gornjokarlovačkog  g.g.  Gerasima  za Novosti sedam dana

..::..


Vladika Gerasim: Nije na crkvi da vodi politiku

Pro�lo je devet mjeseci otkako je u manastiru Gomirje hirotonisan i ustoličen vladika gornjokarlovački Gerasim. Predstojeće slavlje Uskrsa i ono �ta je proteklih mjeseci vladika uspio napraviti bili su itekako dobar povod za razgovor. Bilo je riječi i o obnovi crkvenih objekata, a na� sugovornik je zaključio: Kada ovdje gdje sam ja prisutan, dakle u Karlovcu, ide te�ko �ta će tek biti sa drugim mjestima kao �to su Gospić i Petrinja. U Gospiću je na mjestu crkve parking za automobile, a u Petrinji gomila betona u sredi�tu grada.

Kakvo stanje ste zatekli po svom ustoličenju i jeste li u proteklom periodu uspjeli ostvariti ne�to od planova vezanih za pobolj�anje polo�aja Crkve na ovim područjima?
- Devet mjeseci je kratko vrijeme da se ne�to napravi, ali sam obilaskom parohija uspeo da snimim stanje u cilju pravljenja strategija �to da se uradi. Stanje je katastrofalno jer su mnogi hramovi poru�eni ili dosta o�tećeni, �to od rata, �to zbog starosti i neodr�avanja. Za njihovu obnovu trebaće dosta napora, sredstava i vremena. Ono �to je ohrabrujuće jest da je broj vernika sve veći. Mnogi se vraćaju iz izbjegli�tva, a mnogi koji su do sada �iveli na području eparhije pokazuju sve veći interes za veru u Boga. Procjenjujem da je u eparhiji oko 70 hiljada vernika, ali s obzirom na teren na kome se ti vernici nalaze, to je ipak malo. Osim toga, u Gorskom kotaru, Istri i Primorju, prije svega u Rijeci, radi se i �ivi normalno, a ljudi su zaposleni. To nije slučaj u Lici, na Kordunu ili na Baniji gdje se naveliko osjećaju posljedice rata, a ljudi ne mogu da se zaposle. Dugo godina ova eparhija nije imala episkopa. Kao administrator Episkop dalmatinski g. Fotije vodio je računa i o ovoj eparhiji, iako je imao mnogo posla i u svojoj eparhiji. Ovdje je napravio koliko je stigao, postavio je dobre temelje. Sada je na meni da nadograđujem da bih postigao �to bolje stanje.

Koliki je napredak postignut po pitanju povratka imovine, ali i obnove pojedinih crkvenih objekata u eparhiji?
- �to se tiče povratka imovine to se sve odvija jako sporo. U Rijeci je vraćen jedan dio imovine, a sada se borimo za vraćanje i preostalog dijela. Jo� uvijek nam nisu vraćene mnoge zgrade i �ume. U Karlovcu nam je vraćen jedan objekt u kojem su bile i ostale dr�avne institucije, plaća nam se najam i iz tih sredstava se omogućava uzdr�avanje sve�tenika koji je, kao i ja, podstanar. Ipak u Karlovcu je jo� dobro ako se stanje uporedi s drugim mjestima u eparhiji ili u Dalmaciji gdje ni�ta nije vraćeno i gdje nije napravljen nikakav pomak. Ne znam razlog za�to se ote�e s vraćanjem. Oni koji odlučuju o tome znaju da sve �ta se vrati ostaje ovdje u Hrvatskoj i da niko to neće odnijeti sa sobom. Tra�imo da nam se vlasni�tvo crkve vrati ili adekvatnom zamjenom nadoknadi. Jer bi na taj način osigurali sebi opstanak na ovim terenima. Ne mo�emo očekivati da nas na�i vjernici uzdr�avaju kada i njima treba pomoći.

Karlovac je sjedi�te eparhije
Kad ste ustoličavani, mnogi su očekivali da će Gomirje biti va�e sjedi�te du�e vremena, pa su ostali iznenađeni va�im preseljenjem u Karlovac?

- Karlovac je sjedi�te Eparhije Gornjokarlovačke i mi smo po kanonima Pravoslavne crkve i po Ustavu SPC obavezni da budemo u eparhijskom sjedi�tu i bez odluke Sabora SPC ne mo�emo mijenjati mjesto sjedi�ta. Done�ena je odluka da Karlovac bude eparhijsko sjedi�te i ja moram biti u Karlovcu, makar svake godine morao mijenjati novi stan i seliti se u drugu zgradu.

Koliko Va�e prisustvo mo�e ubrzati obnovu ili bolje rečeno gradnju Saborne crkve Sv. Nikole i vladičanskih dvora?
- Kada bi stvar gledali na takav način, moje prisustvo trebalo bi da ubrza radove na obnovi poru�enih objekata, jer sam ja episkop bez hrama i bez smje�taja. Realnost je sasvim druga. Očekujemo da će nadle�ne institucije ostati dosledni svom obećanju i početi �to pre sa obnovom jer je i Hrvatskoj, a i gradu Karlovcu u interesu da se obnovi poru�eno i time ulep�a sredi�te grada. Kada ovdje gdje sam ja prisutan ide te�ko �ta će tek biti sa drugim mjestima kao �to su Gospić i Petrinja. U Gospiću je na mjestu crkve parking za automobile, a u Petrinji gomila betona u sredi�tu grada. Iako je financiranje radova dogovoreno s nadle�nim ministarstvima, svi su izgledi da se ove godine odustalo od obnove vladičanskih dvora. Za obnovu dvora ove godine nismo dobili nikakva sredstva iako smo osim za ovu, to tra�ili i za pro�lu godinu.

Radimo muzej u Gomirju
Kako ide s obnovom ostalih objekata SPC u eparhiji?

- Kod obnove ostalih vjerskih objekata, radi se o manjim zahvatima - popravke fasade ili dijela krova. Da se ne�to radi od temelja do krova, toga nema. Ministarstvo obnove i razvitka obnavlja parohijske domove koji su spaljeni i uni�teni po zakonu koji ih tretira kao obiteljske kuće i ne mogu imati veću kvadraturu od 65 kvadratnih metara. Tek kao spomenici kulture mogu biti obnovljeni u postojećim gabaritima. Ni po tom pitanju ne mo�emo ni�ta da uradimo jer smo nemoćni da bilo �ta mijenjamo. U Vojniću je obnovljen parohijski dom, a obnavljaće se i u Pla�kom. Ministarstvo kulture izdvaja novac, po sto hiljada kuna za Gomirje, Ogulin ili Dvor na Uni, ali to je dovoljno tek za neke manje intervencije. Crkva u Pla�kom je u lo�em stanju i zahtijeva velika sredstva za obnovu, nisam upoznat o eventualnom ovogodi�njem  izdvajanju sredstava za njenu za�titu. Crkva je ogromna i sami ne mo�emo da se upustimo u radove na njoj.

Kakvo mjesto u eparhiji ima manastir Gomirje i nastavak njegove obnove i daljnjeg napredovanja s obzirom da je to i duhovno sjedi�te eparhije?
- Fasada manastirskog hrama je spolja sređena, ove godine su za manastir izdvojena novčana sredstva pa moramo da odlučimo �ta nam je preče da obnavljamo. Da li ići na unutra�nju sanaciju hrama ili ići na uređenje manastirskih konaka ili pak krova koji �titi zgradu od daljnjeg propadanja, to ćemo vidjeti. U manastiru su sada četiri monahinje koje su starije i bolesne, pa radimo na tome da dovedemo mlade monahinje i isku�enice. Manastir bi trebao biti centar za Gorski kotar i u njemu bi smjestili muzej s  vrijednim ikonama iz crkava Gorskog kotara. Muzej bi napravili kako bi ga posjećivali turisti i tu su nam potrebna novčana sredstva. U Gomirju je vraćen samo manji, zapravo simbolički dio �ume, tek 12,5 od 500 hektara. Tra�ili smo da nam se najveći dio �ume vrati, a manji dio da nam isplate, ali sve to jo� uvijek stoji.

Te�koće s vjeronaukom
�to se mo�e učiniti oko povećanja broja sve�tenika, naravno uz uslov da se rije�i njihova egzistencija u parohijama?

- Sve upra�njene parohije moram popuniti i postaviti sve�tenike da bi mogli kvalitetno raditi, ne samo da obavljaju svoje parohijske du�nosti - venčanja, kr�tenja i sahrane, nego da uđu u svaku kuću, da razgovaraju s ljudima, da budu upoznati s njihovim mukama i problemima, da im poma�u da ih re�e, da ih prosvećuju i da ih pribli�avaju Bogu i crkvi. Velikog traga je ostavio komunizam na ovim terenima, ljudi su se udaljili od Boga, napustili svoje hramove, zaboravili svoju tradiciju i hri�ćanske vrijednosti. Sada moramo da ih osvjestimo i vratimo na pravi put kojim su hodili i njihovi pradjedovi. Moram da ka�em da ima i uspjeha ali i neuspjeha i nezainteresovanosti kod ljudi. U mladima je budućnost na�e crkve, eparhije i, svakako, srpskog naroda.

Kako ocjenjujete pomake u pola�enju vjeronauke u �kolama, ali i dodatne nastave srpskog jezika i kulture?
- Vjeronauka u �kolama jedan je od načina kako mlade pribli�iti Bogu. Na�alost, dosta te�koća postavljaju upravnici �kola koji se stavljaju iznad zakona. Kao minimum za vjeronaučnu grupu propisano je sedam učenika, ali tamo gde ih nema mi formiramo odjeljenja od učenika 1. do 4. i od 5. do 8. razreda. Tra�ili smo od ministra prosvjete da interveni�e u Korenici jer je tamo direktor osporavao nastavu, pa ćemo vidjeti �to će biti. U Donjem Lapcu ima 90 odsto na�e djece, a direktor se ne sla�e da pravoslavni sve�tenik uđe u �kolu, dok to za katoličkog nije problem i za tu decu se vjeronauka odr�ava. To je gore čak i od vremena komunista, jer oni sve�tenicima generalno nisu dopu�tali ulaz u �kole, dok je ovdje reč o selekciji. Zato se srpska djeca osjećaju inferiornima prema onoj koja mogu da uče svoju vjeronauku. U Pla�kom je, zato �to je zakon na na�oj strani, priča oko vjeronauke zavr�ena pozitivno iako je bilo dosta bespotrebne prepiske. Vjerujem da će tako biti i s Lapcem i drugim sredinama. I u Kninu je bilo slično. I tamo se direktori kao lokalni kauboji stavljaju iznad zakona i uzimaju sudbinu djece u svoje ruke. Mi djecu obučavamo vjeri, a time ih obučavamo i odnosu prema ljudima, dakle, ne samo odnosu ljudi prema Bogu, već i prema svom bli�njem koga treba da po�tuju. Kako po�tivati Boga koga ne vidimo, ako nećemo po�tivati svog bli�njeg?

Ne dijelimo ljude po političkim partijama
Jedan manji dio eparhije, selo Marindol i okolni zaseoci, nalazi se u Sloveniji. Kako ocjenjujete polo�aj tamo�njih vjernika?

- Jo� nisam bio u posjeti Marindolu, prije svega zbog putnih isprava, ali je to sada sređeno pa očekujem da će paroh moravički Jelenko Stojanović koji pokriva i tu parohiju sa 40 domova da organizuje posjetu. Ako ja nisam bio kod njih, oni su bili ovdje kod mene, pa smo razgovarali o njihovom polo�aju. Vjerujem da na ni�em, op�tinskom nivou imaju podr�ku vlasti, ali ne znam koliko na dr�avnom nivou imaju propise o pomoći crkvama.

Za polovinu maja raspisani su lokalni izbori: mo�e li se očekivati poziv s Va�e strane, ali i strane sve�tenika da se u �to većem broju iziđe na izbore?
- To bi uveliko ličilo na političku anga�iranost. Pozvati ljude na izbore nije problem, a �ta dobijaju time osim �to ispunjavaju svoju građansku du�nost. Na ovim prostorima izbori su česti, ljudi su razočarani jer smatraju da su promjene male i spore i da se nedovoljno radi,a novac se tro�i samo na izbore, pa se i pitaju za�to izlaziti na izbore. Du�nost je političara da pozivaju ljude na izbore i ono �to obećaju da ispunjavaju. Na�a misija nije politika niti mo�emo da dijelimo ljude po strankama. Svaki čovek je stvoren po liku i obličju Bo�ijem i kao takav predstavlja ikonu Hristovu. Razlikovati ljude po političkim partijama, po boji ko�e, dijeliti ih na bogate i siroma�ne ili ih dijeliti po nacionalnosti, u teologiji Pravoslavne crkve smatra se ikonom pakla.

Pozivamo ljude da ne prodaju imovinu u bescjenje
Koliko Vi i ostali arhijereji mo�ete uticati na proces povratka izbjeglica, ostvarenja građanskih prava, ali i generalnog pobolj�anja polo�aja srpske zajednice u Hrvatskoj?

- Svjedok sam kada je vladika Fotije pozivao da se ljudi vrate na svoja ognji�ta, to sam činio i ja i drugi episkopi. Ali mi nikog ne mo�emo da natjeramo da se vrati. Ljudi gledaju kako da opstanu kad se vrate i od čega da �ive. Crkva je u sličnom polo�aju i malo mo�e da učini da se povratnici pomognu. Ljudi ne mogu doći na ledinu bez krova nad glavom, pa za povratak i pored sve �elje, neki uslovi moraju biti obezbjeđeni. Iz svog iskustva znam da je manastir Krka neke ljude zbrinuo koji rade pri manastiru i bogosloviji. Plaća im se za njihov rad i tako im se poma�e. Pozivamo ljude da se vrate, a naročito im se skreće pa�nja da ne prodaju imovinu, pogotovo ne u bescjenje, jer za prodaju uvijek ima vremena. Vjerujem da u borbi za na� opstanak i boljitak na�ih ljudi dosta toga rade i na�i politički predstavnici u Saboru.

Neke ulice u Pla�kom dobile su nova imena, između ostalog i po Svetom Savi ili vladici Danilu Jak�iću, nakon čega se digla velika galama. Kako Vi ocjenjujete tamo�nji događaj?
- Mislim da je cijeli slučaj ispolitizovan. S jedne strane, ne smijemo previ�e �uriti s promjenama i davanjem imena ulica i drugih naziva po srpskim velikanima, ali s druge strane ne smije da se stvara problem �to su ti ljudi istaknuti u srpskom narodu. Ni vladika Danilo Jak�ić ni Sveti Sava nikog nisu pozivali da mrzi nekog drugog ko je druge vjere a jo� manje da uzima tuđe �ivote. Do promjena treba doći lagano, ali prije svega treba obezbjediti ljudima da rade, da stvaraju i da �ive �ivot dostojan čovjeka. Onda će i promjene imena ulica proći bez strasti i napetosti.

Liturgija pod ki�obranom
Mo�da jedno pomalo lično pitanje - kakvi su Va�i osjećaji kad slu�ite liturgiju u kapelici u ru�evinama eparhijskog dvora znajući da ste nakon niza godina prvi arhijerej koji to čini?

- Kakav mo�e da bude osjećaj kad se liturgija slu�i pod ki�obranom? U februaru mjesecu kod mene u gostima je boravio mitropolit Jovan iz Makedonije, po�li smo na liturgiju u na�u kapelicu. Prethodnu noć i to jutro padala je ki�a i kada smo do�li u kapelu, mjesto predviđeno za oltara bilo je pod vodom tako da smo morali iznositi prestol na sredinu hrama i tu bogoslu�iti. Bogu se mo�emo moliti na svakom mjestu i u hramu i pod drvetom. Do Boga molitva svakako dopire. Mi smo hram imali i verujem da ćemo ga opet imati, zato i ovim putem pozivamo sve one koji su preuzeli na sebe da obnove hram da pristupe realizaciji obećanoga.

S obzirom na najveći hri�ćanski praznik Uskrs, kakva bi bila Va�a poruka?
- Svima �elim sretne i Bogom blagoslovene praznike Vaskrsenja Hristovog. Neka ovaj praznik Vaskrsenja Hristovog uvede mir  u srca svih ljudi i da jedni drugima pru�imo ruku bratstva, sa�ivota i razumijevanja.

HRISTOS VASKRSE � VAISTINU VASKRSE!

Nenad Jovanović (Novosti sedam dana)


 
   

[novosti] [eparhija] [sv.sava gk] [episkop] [istorija] [manastir]
[
publikacije] [adresar] [riznica] [apel] [linkovi]

Ћирилица

Copyright � 2003, 2004, 2005 Gornjokarlovačka Eparhija.
Designed by SeRGio